תוכן עניינים:
- 1 ליווי וייעוץ מס לתושבים חוזרים: כל מה שצריך לדעת
- 2 ראשית – תיקון סברה מוטעית בעניין הזכאות למעמד תושב חוזר
- 3 ההבדלים בין תושב חוזר לתושב חוזר ותיק
- 4 סקירה כללית של הטבות המס והזכויות של תושבים חוזרים
- 5 הגשת הבקשה לרשות המסים וקבלת חוות דעת מקצועית בנושא תושב חוזר
- 6 טיפ ראשון – החשיבות בקבלת אישור מרשות המסים לפני החזרה לישראל ולפני מימוש הזכויות והטבות המס. וודאו שאתם זכאים למעמד "תושב חוזר ותיק"
- 7 טיפ שני וחשוב. פרסום החוק לביטול הפטור מדיווח. היערכו מבעוד מועד.
- 8 טיפ שלישי. הפטור ממס אינו מוחלט. תימנעו מהכנסות מעורבות
- 9 טיפ רביעי. קיימו בדיקה עם רואה החשבון והיתכנות חבות מס לאורך השהות בחו"ל
- 10 טיפ חמישי לתושבים חוזרים "רגילים". ריכשו נכסים בעודכם שוהים בחו"ל
- 11 טיפ שישי. חכם לא נכנס למצבים שרק פיקח יודע לצאת מהם
- 12 מומחים במיסוי בינלאומי: ליווי מקצועי לתושבים חוזרים ועולים חדשים
ליווי וייעוץ מס לתושבים חוזרים: כל מה שצריך לדעת
כאשר תושב חוזר שב לישראל לאחר שהות ממושכת בחו"ל, מתעוררות שאלות רבות בנוגע למעמדו, לזכויותיו ולחובות המיסוי שלו. תושבים חוזרים ותושבים חוזרים ותיקים זכאים למגוון הטבות מס, אך כדי לממש את הזכויות הללו בצורה נכונה ומלאה, יש להבין היטב את ההבדלים בין השונים ולהיעזר בייעוץ מקצועי. מיסוי תושבים חוזרים מצריך בחינה מעמיקה של ההכנסות והנכסים שנצברו במהלך השהות בחו"ל. עליך לתכנן את המיסוי בקפדנות לפני החזרה לישראל.
ראשית – תיקון סברה מוטעית בעניין הזכאות למעמד תושב חוזר
קיימת סברה מוטעית בקרב ציבור החוזרים לישראל בנוגע לתעודה שהונפקה להם על ידי משרד הקליטה, ולכן חשוב להבהיר ולהדגיש את ההבדלים. הגדרת מעמד "תושב חוזר" לצורכי פקודת מס הכנסה שונה מהותית מהגדרת "תושב חוזר" במשרד הקליטה. לכל רשות קיימים תנאים והגדרות שונים, ובהתאם לכך כל רשות מעניקה הטבות וזכויות שונות. חשוב להבהיר כי תעודת "תושב חוזר" המוענקת על ידי משרד הקליטה אינה מקנה הטבות מס מכוח מעמד "תושב חוזר" כפי שהוא מוגדר בפקודת מס הכנסה, ואינה מחייבת את רשות המסים בנוגע לתושבות לצורכי מס. הטבות המס מכוח פקודת מס הכנסה תינתנה רק למי שהסדיר את מעמדו מול רשות המסים וקיבל אישור (באמצעות רולינג) כתושב חוזר או תושב חוזר ותיק, בהתאם לסעיף 14 לפקודת מס הכנסה.
קריטריונים של משרד הקליטה לקבל האישור
חשוב לדעת, שמשרד הקליטה אינו מבצע הבחנה בין "תושב חוזר" ל"תושב חוזר ותיק" כפי שנהוג בפקודת מס הכנסה, שכן המונח "תושב חוזר ותיק" הוא מונח משפטי ייחודי לדיני המס הפנימיים של ישראל. משרד הקליטה מגדיר את מי נחשב "תושב חוזר" בלבד, ועורך הבחנה בין זכאות להטבות שונות בהתאם לאורך תקופת השהות בחו"ל (למשל, מי ששהה בחו"ל עד שנתיים לעומת מי ששהה מעל חמש שנים). לדוגמה, הטבות כמו הכשרה מקצועית, קורסים והשתלמויות, הכוונה תעסוקתית, ייעוץ עסקי, והלוואות ליזמים תינתנה רק למי ששהה מעל חמש שנים בחו"ל לפני חזרתו לישראל. כמו כן, לתעודת משרד הקליטה יש משמעות לעניין רישום בביטוח לאומי, זכאות לשירותי בריאות מקופת חולים, ובהקלות מסוימות במכס עבור יבוא אישי של מטענים לישראל.
מדינת ישראל מעניקה הטבות מס לתושבים חוזרים, תוך הבחנה ברורה בין תושבים חוזרים "רגילים" לבין תושבים חוזרים "ותיקים". ההטבות הניתנות לתושבים חוזרים ותיקים ולעולים חדשים הן מרחיקות לכת, ולכן, כדי ליהנות מההטבות הללו, חשוב ורצוי להגיש את הבקשה לרשות המסים לקבלת המעמד מבעוד מועד, טרם החזרה לישראל, על מנת להגדיל את הסיכוי להצלחת התהליך.
ההבדלים בין תושב חוזר לתושב חוזר ותיק
אחד הנושאים החשובים ביותר בתהליך החזרה לישראל הוא הבחנה בין מעמד "תושב חוזר" לבין "תושב חוזר ותיק". כל אחד מהמעמדות מקנה זכויות והטבות מס שונות, ולכן חיוני להבין את המשמעות של כל אחד מהם.
- מעמד תושב חוזר מוענק לתושב ישראל שמנתק את מרכז חייו בישראל ועובר למגורי קבע בחו"ל. לאחר שהות של לפחות שש שנים מחוץ לישראל, הוא זכאי למעמד זה כאשר הוא חוזר לישראל.
- תושב חוזר ותיק: מעמד זה מוענק ליחיד ששהה מחוץ לישראל במשך עשר שנים לפחות. ניתן ליהנות מהטבות מרחיקות לכת רק לאחר שתבססו את טענתכם כי שהיתם בחו"ל במעמד תושבי חוץ למשך תקופה זו. עם זאת, חשוב לציין ששום דבר אינו מובטח מראש, ורשות המסים בוחנת משתנים וקריטריונים נוספים לפני אישור הבקשה למעמד תושב חוזר ותיק. נישום אינו זכאי לנצל את הטבות המס באופן אוטומטי על בסיס ימי שהייתו בחו"ל בלבד. הזכאות ניתנת רק לאחר הגשת בקשה למחלקת מיסוי בינלאומי ברשות המסים וקבלת האישור, ולכן מומלץ לפעול באמצעות רואה חשבון המתמחה במיסוי בינלאומי.
סקירה כללית של הטבות המס והזכויות של תושבים חוזרים
מדינת ישראל מבקשת באופן קונסיסטנטי לעודד עלייה וחזרה של תושבים אשר עזבו את הארץ ומעוניינים לשוב אליה. אי לכך, המדינה מעניקה לעולה חדש / תושב חוזר ותיק / תושב חוזר מניפה רחבה של הטבות מס.
תושב חוזר
- פטור ממס על הכנסות פסיביות מחו"ל: תושב חוזר זכאי לפטור ממס על הכנסות פסיביות מחו"ל, כגון דיבידנדים, ריביות והכנסות מהשכרת נכסים מחו"ל, לתקופה של חמש שנים ממועד החזרה לישראל.
- פטור ממס על רווחי הון מחו"ל: תושב חוזר זכאי לפטור ממס על רווחי הון הנובעים ממכירת נכסים בחו"ל שנרכשו מחוץ לישראל במהלך שהותו בחו"ל, לתקופה של 10 שנים ממועד החזרה אם הנכס לא מקנה לבעלים זכות לנכס שנמצא בישראל.
תושב חוזר ותיק
- פטור ממס על כלל ההכנסות מחו"ל: תושב חוזר ותיק זכאי לפטור ממס על כל הכנסותיו מחו"ל, כולל הכנסות אקטיביות (מעבודה, עסק או פעילות אחרת) והכנסות פסיביות (ריביות, דיבידנדים, השכרת נכסים), לתקופה של עשר שנים ממועד החזרה.
- פטור ממס על רווחי הון מחו"ל: תושב חוזר ותיק זכאי לפטור ממס על רווחי הון ממכירת נכסים בחו"ל שנרכשו לפני ואחרי החזרה לישראל, לתקופה של עשר שנים.
- פטור מדיווח על הכנסות ונכסים מחו"ל: תושב חוזר ותיק פטור גם מחובת דיווח על נכסיו מחו"ל והגשת דוחות מס לרשות המסים על הכנסותיו למשך עשר שנים ממועד החזרה. בעקבות שינוי בחוק, הטבה זו תבוטל לחוזרים לישראל לאחר 1.1.2026.
- זכאות לשנת הסתגלות. אפשרות הניתנת לתושב חוזר ותיק ועולה חדש בלבד. למידע נוסף על הטבה זו לחצו על הקישור.
הגשת הבקשה לרשות המסים וקבלת חוות דעת מקצועית בנושא תושב חוזר
כדי לממש את הזכויות וההטבות לתושבים חוזרים, יש להגיש בקשה לרשות המסים ולקבל אישור רשמי. מעמד תושבות אינו מוענק אוטומטית רק על בסיס ימי שהייה מחוץ לישראל. ההנחה שקריטריון ימי השהייה לבדו מבטיח את קבלת הטבות המס היא שגויה. רשות המסים בוחנת משתנים איכותיים נוספים, כמו מרכז חיים, קשרים כלכליים ומשפחתיים. ההחלטה מתקבלת בהתבסס על המידע שהיחיד מצרף לבקשה. כל תושב המעוניין בהכרה כ"תושב חוזר" נדרש להגיש בקשה להחלטת מיסוי. תשובה תתקבל רק לאחר הגשת הבקשה למחלקת מיסוי בינלאומי ברשות המסים, בצירוף מסמכים המאשרים את העובדות.
ניתן לפנות לרשות המסים באמצעות רואה חשבון בבקשה מקדימה בכתב (רולינג) לקבלת החלטת מיסוי. בבקשה יש לפרט את כל העובדות והנימוקים הרלוונטיים לצורך החלטה. ההחלטה תסווג את הפונה כ"תושב חוזר" או "תושב חוזר ותיק", או תדחה את הבקשה. לקבלת מידע נוסף בנושא תושבות מס, ניתן ללחוץ על הקישור. קיימת אפשרות להגיש גם בקשה במסלול אנונימי. מסלול זה מאפשר פנייה ללא חשיפת שמו של הפונה. המסלול מתאים למי ששהה בחו"ל ויש ספק לגבי מעמדו, או לפונים לאחר חזרתם לישראל. יש חשיבות רבה לקבלת חוות דעת מקצועית מרואה חשבון המתמחה במיסוי בינלאומי. חוות דעת מקצועית מסייעת להבין את המשמעויות המיסויות ולנצל את כל הזכויות המגיעות. בכך, ניתן להימנע מהשלכות משפטיות וכלכליות לא רצויות.
טיפ ראשון – החשיבות בקבלת אישור מרשות המסים לפני החזרה לישראל ולפני מימוש הזכויות והטבות המס.
וודאו שאתם זכאים למעמד "תושב חוזר ותיק"
כאמור לעיל, מעמד תושב חוזר ותיק מוענק ליחיד ששהה מחוץ לישראל עשר שנים לפחות. ניתן ליהנות מההטבות רק לאחר שתבססו כי שהיתם בחו"ל במעמד תושב חוץ למשך תקופה זו. חשוב להדגיש ששום דבר אינו מובטח מראש. רשות המסים בוחנת משתנים נוספים לפני אישור הבקשה. נישום אינו זכאי להטבות המס באופן אוטומטי, רק על בסיס ימי שהייה בחו"ל. הזכאות ניתנת רק לאחר הגשת בקשה למחלקת מיסוי בינלאומי וקבלת האישור מרשות המסים.
ישנם מקרים שבהם תושבים חוזרים ניצלו הטבות מס מבלי לקבל אישור מתאים מרשות המסים. לאחר מספר שנים, הם קיבלו פנייה מהרשויות שביקשו לבדוק את דיווחיהם. הרשויות ביקשו לבדוק האם אותם נישומים זכאים למעמד תושב חוזר שבאמצעותו מימשו את ההטבות. רשות המסים גילתה שאותם נישומים לא היו זכאים להטבות המס. לכן, הם חויבו לשלם מס על הכנסות שלא דיווחו עליהן. התוצאה הייתה חוב של עשרות אלפי שקלים. מקרים אלה מדגישים את החשיבות בקבלת אישור מסודר מרשות המסים לפני מימוש ההטבות.
מקרה מבחן: בדיקת זכאות למעמד תושב חוזר ותיק
ככל שהבדיקה מתבצעת מוקדם יותר, כך קיימת יותר גמישות לשינויים והתאמות. בדיקה שנעשית לאחר החזרה לישראל עלולה להיות מאוחרת מדי ולפגוע בסיכוי לפטורים. לכן, מומלץ לבחון מראש אם אתם עונים על הגדרת "תושב חוזר" או "תושב חוזר ותיק". יש לבצע את הבדיקה כבר בזמן שהותכם בחו"ל, כאשר החלטתם לחזור לישראל.
במקרה שטופל במשרדנו לאחרונה, התקבלה פנייה מיחיד שחזר מגרמניה לאחר 15 שנים. היחיד ביקש לבחון את זכאותו למעמד "תושב חוזר ותיק" לאחר שרשות המסים פנתה אליו. רשות המסים ביקשה ממנו להציג מידע ועובדות שיבססו את טענותיו בנוגע למעמד התושבות. לאחר חקירה ובירור הכנסותיו בתקופת ההטבות, דרשה רשות המסים לשלם מס על כל הכנסותיו. המס הוטל החל מהמועד שבו העתיק את מרכז חייו לישראל.
אותו יחיד סבר כי זכאי להטבות מס מכוח מעמד "תושב חוזר ותיק". לכן, הוא נמנע מדיווח לרשויות המס, בהתבסס על תעודה שהונפקה ממשרד הקליטה. הוא לא ידע שהתעודה ממשרד הקליטה אינה מקנה הטבות מס. רשות המסים הבהירה כי רק מי שעונה על הגדרת "תושב חוזר" או "תושב חוזר ותיק" זכאי להטבות.
בבדיקה שערכנו עבורו, גילינו כי שהה בחו"ל 15 שנים, אך רק 9 שנים ו-8 חודשים כתושב חוץ. הוא היה זקוק לעוד 4 חודשים כדי לעמוד במבחנים לקבלת המעמד. אם הוא היה מבצע את הבדיקה לפני חזרתו לישראל, הוא היה יכול להיערך בהתאם ולהימנע מהטעות הזו. גם אם היה נמצא זכאי, היה עליו לפנות ביוזמתו בבקשה לרשות המסים. עליו היה להגיש את הבקשה באמצעות רואה חשבון, כדי שיכירו בו כ"תושב חוזר".
טיפ שני וחשוב. פרסום החוק לביטול הפטור מדיווח. היערכו מבעוד מועד.
לפני פרסום החוק, סעיף 134ב לפקודת מס הכנסה העניק פטור לדיווח לעולים חדשים. הפטור ניתן גם לתושבים חוזרים ותיקים למשך עשר שנים מהפיכתם לתושבי ישראל. הפטור חל על הכנסות מחו"ל ונכסים שמקורם מחוץ לישראל. סעיף 135(1)(ב) לפקודה העניק פטור מהגשת הצהרת הון על נכסים מחו"ל. גם פטור זה חל למשך עשר שנים מתאריך קבלת מעמד תושב ישראל.
ב-7 באפריל 2024 פורסם החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 272). החוק נועד להגביר שקיפות ולעמוד בדרישות בינלאומיות בעניין חילופי מידע. החוק שומר על הפטור ממס, אך מבטל את הפטור מדיווח. במסגרת התיקון, בוטלו סעיפים 134ב ו-135(1)(ב) לפקודה. החוק יחול רק על תושבים שהפכו לתושבי ישראל לאחר 1 בינואר 2026. עם זאת, הפטור ממס לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים יישאר ללא שינוי. הפטור ממס ימשיך להינתן בהתאם להוראות הדין הקיימות.
טיפ שלישי. הפטור ממס אינו מוחלט. תימנעו מהכנסות מעורבות
עולים חדשים ותושבים חוזרים זכאים לפטור מלא מדיווח וממס על הכנסות מחו"ל במשך עשר שנים. הפטור חל מהיום שבו הם חוזרים לישראל. עם זאת, ברוב המקרים, הם ממשיכים לעסוק בפעילותם בחו"ל גם לאחר הפיכתם לתושבי ישראל. כל חלק מהפעילות המתבצע מישראל חייב בדיווח ובמס מלא לרשות המסים.
ביום 20.11.2018 פורסמה החלטת מיסוי בהסכם מס' 2316/18. החלטה זו עוסקת בקביעת מנגנון ייחוס להכנסה מעורבת המופקת בישראל ובחו"ל. ההחלטה מתמקדת בעולים חדשים, שהם תושבי ישראל לראשונה. מנגנון החיוב במס קובע כי פעילות עסקית בחו"ל המנוהלת מישראל חייבת במס. לעומת זאת, הכנסות המופקות מחוץ לישראל פטורות ממס בישראל.
הכנסות פסיביות (כגון דיבידנדים או ריבית) מחברה בחו"ל סביר להניח שהן פטורות ממס בישראל. לגבי הכנסות מעבודה או שירותים מחוץ לישראל, הפטור חל רק על הכנסות המבוצעות מחוץ לישראל. במקרים שבהם העבודה מתבצעת גם בישראל וגם בחו"ל, יתכן שהנישום יידרש לפצל את ההכנסה. במצב זה, הנישום יחויב לשלם מס על החלק שנצמח בישראל.
טיפ רביעי. קיימו בדיקה עם רואה החשבון והיתכנות חבות מס לאורך השהות בחו"ל
בעת הבקשה לרשות המסים, עשויות להתעורר תאונות מס קריטיות. רבים אינם מודעים לכך שניתוק תושבות מחייב תשלום מס הגירה. פקודת מס הכנסה מחייבת תושבי ישראל לשלם "מס יציאה" במועד הניתוק או היציאה מהמדינה. קיימת חובת דיווח ותשלום מס חל על הכנסות שהופקו מחוץ לישראל עד למועד הניתוק. בנוסף, ניתוק מישראל עשוי להוביל לתאונות מס חמורות אם ישראלים ממשיכים בפעילות כלכלית בישראל. כנ"ל לגבי רכישת מקרקעין בישראל במעמד תושב ישראל. לכן, חשוב לחשוב מראש ולהתייעץ. בעת הגשת הבקשה, בקשו מרואה החשבון לבדוק את היתכנות המס. ודאו כי הבדיקה כוללת את התקופה שבה שהיתם בחו"ל. תכנון זה קריטי וחשוב מאוד.
טיפ חמישי לתושבים חוזרים "רגילים". ריכשו נכסים בעודכם שוהים בחו"ל
תושב חוץ המתכנן להפוך לתושב ישראל ומחזיק עודפי מזומנים, כדאי שישקול השקעות בחו"ל. רצוי לנצל את הכספים לצורך ביצוע השקעות כל עוד הוא שוהה בחו"ל. לאחר שיהפוך לתושב ישראל, ויחזיק נכסים בחו"ל, ייהנה מפטור ממס בישראל. הפטור חל על הכנסות פסיביות למשך חמש שנים ועל רווחי הון למשך עשר שנים. תשמור על הפטור מרווחי הון גם אם לא תמכור את הנכס בתוך התקופה. כל זאת, בכפוף להוראות אמנות המס הרלוונטיות.
טיפ שישי. חכם לא נכנס למצבים שרק פיקח יודע לצאת מהם
לאחרונה פנו למשרדנו אזרחים מודאגים שקיבלו דרישה להגיש טופס 5329 או 5328 ממס הכנסה. הדרישה נשלחה על ידי אגף המודיעין ברשות המסים, להמצאת פרטים לפקיד השומה. הדרישות הופנו לאזרחים שנרשמה אצלם תנועה ערה של כניסות ויציאות מהארץ. הדרישה נשלחה גם לנישומים שהוכרו במעמד תושב חוזר ותיק או עולה חדש. בנוסף, הדרישה נשלחה לבעלי מספר נכסי מקרקעין לפי רישומי רשויות המס. מטרת הדרישה היא לאתר הון שחור של תושבי ישראל ותושבים חוזרים. כלומר, הכנסות שהופקו או נצמחו בישראל או מחוצה לה ולא דווחו לרשות המסים.
אנו ממליצים לערוך הצהרת הון "פנימית" במועד החזרה ארצה, באמצעות רואה חשבון. הצהרה זו תתעד את כל הנכסים שנצברו בחו"ל. הצהרת הון זו תסייע לעגן את הפטור המיסויי על הכנסות ונכסים אלו. זאת במסגרת ביקורת שומתית של רשות המסים בעתיד.
מומחים במיסוי בינלאומי: ליווי מקצועי לתושבים חוזרים ועולים חדשים
ייעוץ ותכנון מס ממשרד רואי חשבון המתמחה במיסוי בינלאומי הם בעלי חשיבות עליונה. השירות קריטי הן מהבחינה הכלכלית והן לביצוע המהלך בצורה חלקה ויעילה. הוא חשוב במיוחד עבור תושבים חוזרים ותושבים חוזרים ותיקים. ניסיונו של רואה החשבון מתבטא במומחיות בדיני המיסוי בישראל. בנוסף, הוא מעודכן בפסיקות בתי המשפט העדכניות והתקדימיות ובפרסומי רשות המסים.
משרד רואי החשבון אמנון בן שושן ושות' מספק ליווי וייעוץ מקיף לתושבים חוזרים ולעולים חדשים. המשרד מטפל בכל היבטי המיסוי מול רשות המסים בישראל. המשרד מתמחה בהגשת בקשות להחלטות מיסוי בנושא "תושב חוזר". כמו כן, הוא מעניק שירותי ליווי מקצועיים לפני החזרה לישראל, במהלכה ואחריה. המשרד מלווה את הלקוחות החל מתכנון העלייה ועד ההתנהלות מול רשויות המס.
המשרד מתמחה במיסוי בינלאומי ומציע סל פתרונות מקיף לעולים ותושבים חוזרים. הוא מספק ייעוץ בנושא מיסוי פעילות עסקית ונדל"נית בישראל ובחו"ל. המשרד מתמחה גם בתכנון מס מיטבי להשקעות. בנוסף, הוא מספק חוות דעת בנושא תושבות ליחידים וחברות. השירות כולל בחינת מבני החזקות בינלאומיים תוך היכרות עם אמנות מס. המשרד מגיש דו"חות מס בישראל ובחו"ל ומסייע בהקמת ישויות משפטיות בארץ ובחו"ל. בנוסף, המשרד מטפל בבקשות פרה-רולינג, הסדרי מס וייצוג בדיונים מול רשות המסים. השירות כולל גם סיוע בתהליכי גילוי מרצון.
עדויות מלקוחות בנוגע לשירות שקיבלו במשרדינו
- "לאחר 10 שנים בגרמניה, החזרה לישראל הייתה מלווה בשאלות רבות לגבי זכויותיי המס. אמנון בן שושן ושות' ליוו אותי צעד צעד בתהליך, סייעו לי לקבל את מעמד תושב חוזר ותיק ותכננו עבורי את החזרה בצורה החלקה ביותר. בזכותם, יכולתי להתחיל את חיי החדשים בישראל בראש שקט." – [גיא פלד], תושב חוזר מגרמניה.
- החזרה לישראל מקנדה הייתה מסובכת, אך הודות למקצועיות והסבלנות של אמנון בן שושן ושות', הצלחתי להבין מהן ההטבות הרלוונטיות למקרה האישי שלי ולנהל את מעברי בצורה מסודרת. הם סייעו לי לתכנן את מבנה העסקים והנכסים שלי, והבטיחו שאני אקבל את כל ההטבות המגיעות לי" [מרדכי שמר], תושב חוזר מקנדה.
- "לאחר שנים רבות בארה"ב החלטתי לחזור לישראל ולהקים עסק משלי. אמנון בן שושן ושות' ליוו אותי בכל התהליך, וסייעו לי להבין את ההשלכות המסיות של החזרה. בזכותם, הצלחתי להתחיל את העסק שלי בראש שקט." – [זיו איילון], תושב חוזר מארצות הברית.
- "חזרנו לישראל לאחר 15 שנות שהייה בארה"ב והזדקקנו לשירותי משרד שמתמחה במיסוי בינלאומי שיסייע לנו מול הרשויות לפני חזרתנו לישראל. משרד בן שושן ושות' סיפק לנו תחושת אמינות וביטחון שענתה בדיוק לצרכינו ומצבנו. ההרגשה שתמיד יש נכונות לעזור בכל בקשה ואף במענה לנושאים שהם מעבר להגדרת השירות. לאחר כ-6 חודשי עבודה אינטנסיביים, אנו יכולים לומר שהתמורה עבור ההשקעה השתלמה והייתה שווה כל שקל, התוצאות מצוינות ואנחנו שבעי רצון". [אריאל בשן], תושב חוזר מארצות הברית.
- ניתן לקרוא עדויות נוספות של לקוחות במרשתת.
תשובות לשאלות נפוצות בנושא תושבים חוזרים רגילים ותושבים חוזרים ותיקים
תושב חוזר רגיל הוא מי ששהה מחוץ לישראל לפחות 6 שנים רצופות. תושב חוזר ותיק הוא מי ששהה מחוץ לישראל לפחות 10 שנים רצופות.
בדיקה מקצועית מבטיחה ניתוח מדויק של מעמד התושבות, אומדן הסיכויים לקבלת מעמד תושב חוזר ומקסום הטבות המס האפשריות, תוך התחשבות במורכבויות של דיני המס הבינלאומיים.
בדיקה מקדימה של הזכאות להטבות מס היא קריטית עבור כל תושב חוזר שמתכנן לחזור לישראל, מאחר והיא מאפשרת להבין בצורה ברורה ומדויקת אילו הטבות מס יהיו זמינות עם החזרה. ללא בדיקה זו, קיים סיכון של עמידה בתנאים בלתי מספקים או חוסר הבנה של חוקי המס העדכניים. לדוגמה, לקוח שחזר לישראל לאחר שהות ממושכת בחו"ל גילה רק לאחר החזרה שהוא אינו זכאי להטבות כיוון שלא עמד בקריטריונים של תושב חוזר ותיק, מה שהוביל להפסדים כלכליים משמעותיים.
בדיקה מראש תסייע להימנע מהפתעות לא נעימות, במיוחד במקרים בהם תושבותו הקודמת בחו"ל לא נמשכה מספיק זמן, או כאשר ישנן הכנסות שלא דווחו כראוי. פנייה לרואה חשבון מומחה לפני החזרה יכולה להבטיח הבנה מלאה של חוקי המס ולהעניק שקט נפשי בעת ביצוע ההחלטה לחזור לישראל.
לא. תעודת תושב חוזר ממשרד הקליטה אינה מקנה זכאות אוטומטית להטבות מס. נדרשת בדיקת זכאות נפרדת מול רשות המסים.
תושב חוזר רגיל זכאי להטבות מס לתקופה של עד 5 שנים מיום חזרתו לישראל. פטור ממס על הכנסות פסיביות שנובעות מנכסים מחוץ לישראל שרכשו בתקופת שהותם בחו"ל. פטור ממס על רווחי הון ממכירת אותם נכסים יהיו פטורים ממס לתקופה של 10 שנים.
תושב חוזר ותיק זכאי להטבות מס לתקופה של עד 10 שנים מיום חזרתו לישראל, על כלל הכנסותיו מחו"ל.
תושב חוזר רגיל זכאי לפטור ממס על הכנסות פסיביות מנכסים בחו"ל שנרכשו לפני החזרה לישראל, למשך 5 שנים. ופטור ממס על רווח הון למשך 10 שנים בעת מימוש אותם נכסים.
לא. ההטבות חלות רק על נכסים והכנסות שמקורם בתקופת השהות בחו"ל, לפני החזרה לישראל. זאת לעומת תושב חוזר ותיק.
לא. תושב חוזר רגיל אינו זכאי לפטור על הכנסות מעבודה בחו"ל. הפטור חל רק על הכנסות פסיביות מסוימות.
לא. הפטור חל רק על הכנסות מסוימות שמופקות או נצמחות בחו"ל ובתנאים מסוימים. הכנסות שמופקות בישראל חייבות במס. האמור רלוונטי גם לתושב חוזר רגיל וגם ותושב חוזר ותיק.
תושב חוזר רגיל זכאי לפטור ממס על הכנסות פסיביות מנכסים בחו"ל שנרכשו לפני החזרה לישראל, למשך 5 שנים. ופטור ממס על רווח הון למשך 10 שנים בעת מימוש אותם נכסים. שימו לב – אם מדובר בנדל"ן – ברוב המקרים המדינה שבה מצוי הנדל"ן תחייב אתכם במס רווח הון.
ככלל, ההטבות דומות, אך ישנם הבדלים מסוימים, במיוחד לגבי נכסים שנרכשו לפני העלייה או החזרה.
הדבר תלוי בסוג התושב החוזר ובמקור הפנסיה. תושב חוזר ותיק עשוי ליהנות מפטור מלא, בעוד שלתושב חוזר רגיל הפטור מוגבל.
לא. הפטור מדיווח לתושב חוזר ותיק יבוטל החל מינואר 2026, בהתאם לתיקון חקיקה שאושר לאחרונה.
ניתן לקבל חוות דעת מקצועית מרואה חשבון מומחה או לפנות לרשות המסים בבקשת רולינג (החלטת מיסוי מקדמית).
חוות דעת מקצועית מספקת הערכה מבוססת של הזכאות למעמד תושבות חוזר ובגדרו הטבות המס. חוות דעת יכולה לחסוך זמן רב ומשאבים, קיצור בהליך בירוקרטי מוך הרשות, יכולה לשמש כהגנה משפטית במקרה נקיטת הליכים בתנאי שהמידע שמפורט בחוות דעת מדויק ותואם את המציאות.
חוות דעת מקצועית מספקת הערכה מבוססת אך אינה מחייבת את רשות המסים, ולכן אינה מעניקה ודאות מוחלטת.
רולינג מספק ודאות מוחלטת לגבי מעמד התושבות והזכאות להטבות, כיוון שהוא מחייב את רשות המסים.
אם מדובר בחוות דעת – 3 חודשים מראש. אם מדובר בפנייה לרולינג – 6 חודשים מראש.
עלות הגשת בקשת רולינג משתנה בהתאם למורכבות הבקשה, ויכולה לנוע מכמה אלפי שקלים ועד עשרות אלפי שקלים.
ככלל, לא. הטבות המס ניתנות מיום החזרה לישראל ולא ניתן לקבלן רטרואקטיבית לתקופה שקדמה לחזרה.
כן. ביקורים תכופים או ממושכים בישראל עלולים לפגוע בזכאות. הקריטריון המשמעותי שיכול להשפיע על הקביעה הסופית הוא מבחן מרכז החיים (מבחנים איכותיים).
לא באופן ישיר. ככלל, ההטבות ניתנות ליחיד ולא לחברה. יתכן שגם החברה לא תמוסה בישראל אם היא אינה מקיימת את הגדרת "מוסד קבע" בישראל.
הדבר תלוי בנסיבות. עזיבה קצרה לא בהכרח מבטלת את המעמד, אך עזיבה ממושכת עלולה להביא לאובדן הזכאות להטבות כי הן משויכות רק לתושבי ישראל. יתכן ויהיה ניתן לנצל את הטבות המס שמוקנות לתושבי חוץ.
עבור תושב חוזר ותיק, עד סוף 2025 אין חובת דיווח על הכנסות פטורות. תושב חוזר רגיל חייב בדיווח גם על הכנסות פטורות.
הזכאות להטבות מס אינה משפיעה ישירות על זכויות בביטוח לאומי, אך יש לוודא רישום ותשלום דמי ביטוח כנדרש.
באופן עקרוני, לא ניתן לבטל מעמד שכבר נקבע. עם זאת, אי עמידה בתנאים לאורך זמן עלולה להביא לאובדן הזכאות להטבות.