מס יציאה (Exit Tax) ל-HNWIs: ניתוח רגולטורי גלובלי לבלימת הגירת עושר

מס יציאה (Exit Tax) ל-HNWIs: ניתוח רגולטורי גלובלי לבלימת הגירת עושר

אנו עדים למגמה בינלאומית הולכת ומתרחבת: יחידים בעלי הון גבוה (HNWIs) מעבירים את מרכז חייהם למדינות בעלות משטרי מס מקלים. ניידות זו מתעצמת עקב ההתפתחות הטכנולוגית והאפשרות לעבוד מרחוק. תופעת הגירת העושר מאתגרת את מערכות המס המסורתיות, ומובילה לאובדן בסיסי מס משמעותיים במדינות רבות. בריטניה, לדוגמה, צפויה לאבד מספר שיא של יחידים בעלי הון גבוה בשנת 2025 – תופעה המעוררת דאגה בקרב קובעי המדיניות. ללא כלים רגולטוריים אפקטיביים, הנטל עובר לאלה שנותרים מאחור. מאמר זה בוחן את תגובת מדינות העולם לתופעת הגירת העושר ואת הצורך בהטלת מס יציאה גלובלי ל-HNWIs.

תוכן עניינים:

שינויי המס בבריטניה ונדידת ההון בשנת 2025

הגירת עושר הפכה לנושא מרכזי בשיח הכלכלי העולמי. בריטניה צפויה לחוות בשנת 2025 את גל יציאת המיליונרים הגדול בתולדותיה – כ-16,500 יחידים בעלי הון גבוה צפויים לעזוב, מספר הגבוה פי שניים מהצפוי מסין. תופעה זו נובעת מחששות רגולטוריים ורפורמות מס אפשריות, ובהן ביטול או צמצום ההטבה הידועה כ"הקלה ליזמים". שינוי זה מאיים להגדיל משמעותית את חבות מס רווחי ההון של בעלי עסקים בעת מכירת נכסיהם. נוסף על כך, נשקלת בבריטניה האפשרות להטיל מע"מ על שכר לימוד פרטי – צעד שעשוי לעודד משפחות עתירות הון לבחון אלטרנטיבות חינוך באירופה ולשקול רילוקיישן למדינות בעלות מדיניות מיסוי נוחה יותר. תכנון נכון של מס יציאה גלובלי ל-HNWIs נדרש להבנת מניעי ההגירה הכלכלית הללו.

האפקט האמריקאי: מעבר בין מדינות והשלכות המס

השיח סביב מס יציאה גלובלי ל-HNWIs מתרחב גם בתוך גבולות ארצות הברית. מעברו של ג'ף בזוס ממדינת וושינגטון, שבה מוטל מס רווחי הון, לפלורידה, שאין בה מס מדינה, המחיש את הפוטנציאל לחיסכון מס משמעותי באמצעות מעבר מגורים אסטרטגי. כך הפך שינוי מקום מגורים לכלי תכנון מס יעיל. מדינת קליפורניה, מנגד, מנסה להתמודד עם בריחת ההון באמצעות חקיקה המכונה California Exit Tax, שמטרתה לצמצם תכנוני מס אגרסיביים. אף שאין מדובר במס יציאה רשמי, המהלך מבטא מגמה של הידוק הפיקוח על יחידים בעלי הון גבוה.

חשיפה מוגברת למיסוי ירושה: תכנון הון נצבר בהקשר של מס יציאה גלובלי

ניידות בין מדינות המונעת על ידי חיסכון במס יציאה ומיסוי אישי, מחייבת בחינה מחודשת של חשיפת ההון הנצבר למס ירושה. מס ירושה אינו מס ניטרלי; הוא משפיע על החלטות עסקיות, השקעות ובחירת מיקום. במדינות רבות, המיסוי על ירושה לילדים ובני זוג אינו מוטל כלל או שהוא פטור. עם זאת, גרמניה מדורגת במקום השלישי מהסוף (מבין המדינות בהן נבדקה), בנטל המס על ירושה לילד, אחרי יפן וארה"ב, וזאת למרות הקלות מס משמעותיות שקיימות לעסקים משפחתיים. תכנון מס יציאה גלובלי ל-HNWIs חייב לכלול אסטרטגיה מקיפה להגנת ההון הנצבר מפני סיכוני מיסוי ירושה עתידיים.

התשתית המשפטית: מס יציאה ותיאוריית ההטבה

הטלת מס יציאה מחייבת הצדקה משפטית מוצקה. התיאוריה המרכזית התומכת בהטלה זו היא "תיאוריית ההטבה", הקובעת כי למדינה קיימת זכות למסות את ההכנסות שנוצרו בתחומה, מאחר שאלה נצברו בזכות שירותים, תשתיות והגנה משפטית שסיפקה המדינה. מס יציאה מגן על זכותה של מדינת המקור למסות רווחים אלה המהווים עליית שווי נכסים (Latent Gains) שנוצרה בעת שהנישום היה תושב בה. בהיעדר מנגנון של מס יציאה גלובלי ל-HNWIs, רווחים לא ממומשים (Unrealized Gains) עלולים להימנע ממיסוי, והמדינה תאבד את יכולתה למסות הכנסות שנוצרו בתחומה.

נורווגיה: מודל חדש למס יציאה גלובלי ל-HNWIs

נורווגיה מציגה בשנים האחרונות מודל מתקדם של מס יציאה גלובלי ל-HNWIs, שנועד ליצור איזון בין הגנה על בסיס המס לבין עידוד ניידות לגיטימית. בשנת 2024 תיקן משרד האוצר הנורווגי את חוקי מס היציאה, כדי להבטיח הקצאה הוגנת של זכויות מיסוי בין מדינות. התיקונים קובעים כי רווחים שנצברו בזמן שהנישום היה תושב נורווגיה ימוסו גם לאחר עזיבתו. תקופת דחיית התשלום הוגבלה ל-12 שנים, בתשלומים שנתיים ללא ריבית או בדחייה מלאה עם ריבית, כדי לאזן בין צורכי האכיפה לבין נזילות הנישום.

כלל החלוקה בנורווגיה: מנגנון אכיפה למיסוי עליית שווי נכס

כלל החלוקה (Distribution Rule), שנכנס לתוקף באוקטובר 2024, הוא מנגנון אכיפה חיוני שנועד למנוע שחיקה של בסיס המס הנורווגי. הכלל גובש בעקבות העלייה בניידות של יחידים בעלי הון גבוה (HNWIs), והוא מבטא את שאיפתה של נורווגיה להבטיח כי עליית השווי הבלתי ממומשת (unrealised capital gains) שנצברה בתחומה תמוסה כדין.

דחיית חוב מס היציאה יצרה בעבר פרצה שאפשרה לבעלי הון למשוך רווחים כלואים כדיבידנדים לאחר העזיבה, ובכך להפחית את ערך המניות ולסכן את גביית המס הנדחה על עליית השווי. הכלל החדש קובע כי חלוקת דיבידנדים או מתן הלוואה מהחברה לבעל המניות ייחשבו אירועי נזילות המחייבים תשלום יחסי של מס היציאה שנדחה. תשלום זה מבטיח גבייה יעילה של המס על עליית השווי המקורית, והמס המשולם מכוח הכלל נחשב סופי ואינו ניתן להשבה. בכך נשמרת זכותה של נורווגיה למסות רווחים שנצברו בתקופת התושבות.

תכנון רילוקיישן: פטור בסיסי ממס בסך שלושה מיליון קרונות (MNOK 3)

הרגולציה הנורווגית בתחום מס היציאה מציגה גישה מאוזנת המשלבת בין שמירה על בסיס המס לבין עידוד ניידות בינלאומית של יחידים. היא כוללת פטור בסיסי ממס בגובה של שלושה מיליון קרונות (MNOK 3), החל על רווח הון נטו בלתי ממומש (net unrealised capital gain). פטור זה החליף את סף המיסוי הקודם והפך למנגנון כללי וקבוע במערכת.

משרד האוצר הנורווגי הציג את ההטבה כדי למתן את השפעת המס על יחידים בעלי הון בינוני, יזמים ועובדים בעלי אחזקות מניות, הנעים בין מדינות במסגרת פעילות עסקית או תעסוקתית. ההטבה מקלה על ניידות של בעלי הון ועובדים מיומנים, ומאפשרת לחברות לגייס כוח אדם בינלאומי מבלי לחשוש ממיסוי יתר בעת שינוי מקום תושבותם. בכך נוצר איזון בין הצורך לשמור על גביית מס הוגנת לבין הרצון לשמר כלכלה פתוחה ותחרותית. משרד האוצר הנורווגי ראה במנגנון זה פתרון שקוף והוגן יותר ממנגנוני הקלה ממוקדים, וכזה המבטיח איזון סביר בין יעדי מס היציאה לבין חופש התנועה הכלכלית.

בעוד המודל הנורווגי יוצר איזון בין מס יציאה לניידות יחידים, גרמניה, לעומת זאת, מתמקדת באכיפה חסרת פשרות. היא מפעילה כללים נוקשים נגד אסטרטגיות "נוודות תמידית" (Perpetual Travelers). מטרת אכיפה זו היא בלימת בריחת HNWIs גלובלית.

אכיפת ה-Substance: רגולציה גרמנית נגד נוודים במסגרת מס יציאה גלובלי

גרמניה מגבירה את האכיפה כלפי נישומים הנעים בין מדינות ומנהלים פעילות חוצת גבולות. ב-22 בדצמבר 2023 פרסם משרד האוצר הפדרלי הנחיות חדשות, המבהירות את אופן יישום חוק המיסוי הזר הגרמני (Außensteuergesetz). ההנחיות מתמקדות ב"נוודים דיגיטליים" וב"נוודים תמידיים" (Perpetual Travelers), ומבהירות כי יחידים הפועלים ממספר מדינות עשויים להיוותר חייבים במס בגרמניה לתקופה של עד עשר שנים לאחר עזיבתם, בגין הכנסותיהם הגלובליות. הוראות החוק חלות גם על נישומים שהעתיקו את תושבותם למדינות בעלות שיעורי מס נמוכים.

הרציונל הרגולטורי של החוק התפתח עוד בשנות ה-70, במטרה למנוע מבעלי הון – כדוגמת איש העסקים הגרמני קרל-היינץ הורטן – להעביר פעילות כלכלית (Substance) ורווחים למדינות שכנות כגון שווייץ. המס חל על הכנסות עסקיות שהופקו מגרמניה אף ללא קיומו של "מפעל קבע"

(Betriebsstätte). הכנסות אלו כוללות, בין היתר, שירותים דיגיטליים, ייעוץ ותכנות – תחומים שבהם שאלת קיומו של "מפעל קבע" היא קריטית לקביעת החבות במס ולבחינת תחולת מס היציאה הגלובלי ל-HNWIs.

הכנסות דיגיטליות אלה כוללות ייעוץ ותכנות, והן דורשות ניתוח מדויק של כללי ה"מפעל הקבוע" הנדרשים כיום להגנה מפני חבות מס יציאה HNWIs גלובלי.

דרישת "המפעל הקבוע הניהולי" ואישור הציות הנדרש

הטלת מס בגרמניה חלה על הכנסות עצמאיות מתוכנות וייעוץ. המשרד נקט עמדה נוקשה לגבי הגדרת מפעל קבוע. בית הדין הפיסקלי הפדרלי (Bundesfinanzhof) סתר בעבר את פרשנות משרד האוצר. בית הדין קבע כי כל עסק מחזיק לפחות במפעל קבוע ניהולי (Leitungsbetriebsstätte). מפעל זה נמצא במיקום בו מנוהל העסק ומתקבלות בו ההחלטות הקריטיות. בית הדין אף קבע כי מפעל כזה אינו מחייב משרד פיזי קבוע. הנוודים יכלו לטעון כי המפעל הניהולי שלהם נמצא בחו"ל. בתגובה, שונתה הרגולציה כדי לחייב יותר ממפעל ניהולי אחד בחו"ל. שינוי זה נועד לשלול את מעמד הנוודות התמידית. ההנחיות החדשות של 2023 פתרו ספקות שנותרו. הפתרון עבורך כנישום הוא להירשם כתושב מס במדינה שאינה "מקלט מס". עליך לבסס בה מקום מגורים ממשי. מומלץ לקבל אישור משפטי בכתב על תאימות הסט-אפ לחוק המיסוי הזר הגרמני. הדבר יבטיח שהמיסוי של מס יציאה HNWIs גלובלי לא יחול עליך בגרמניה.
בעוד גרמניה מחייבת אותך בביסוס סאבסטנס תפעולי ופיזי, חזית רגולטורית קשוחה לא פחות מתפתחת באירופה. שם בית הדין האירופי לצדק (ECJ) הורה על סגירה מוחלטת של תוכניות CBI שחסרו בהן דרישת סאבסטנס אמיתית

HNWIs גלובליים ו"דרכוני הזהב": סיום עידן ה-RBI והחזרת דרישת ה-Substance

המאמץ הגלובלי לבלימת הגירת בעלי הון גבוה (HNWIs) אינו מוגבל לדיני מס ישירים בלבד. תוכניות אזרחות או תושבות באמצעות השקעה (RCBI) נכנסו לעידן חדש של פיקוח הדוק ואכיפת ציות. נקודת המפנה הגיעה באפריל 2025, כאשר בית הדין האירופי לצדק (ECJ) פרסם פסק דין תקדימי שקבע כי הענקת אזרחות אירופית תמורת השקעה כספית מפרה את דיני האיחוד האירופי.
פסק הדין הוביל לביטול תוכניות ה־"דרכונים הזהובים" (Citizenship by Investment) בכל מדינות האיחוד, והביא לסגירת התוכנית האחרונה שנותרה — תוכנית האזרחות של מלטה. בכך הכריז האיחוד האירופי בפועל על אפס סובלנות כלפי מסחור באזרחות, וסיים עידן שבו יחידים בעלי הון גבוה יכלו לקבל אזרחות אירופית מבלי לקיים זיקה ממשית למדינה המנפיקה.

סיום עידן ה-"ויזות הזהובות" והדגש על מהות כלכלית אמיתית

השינוי הרגולטורי באירופה השפיע גם על תוכניות התושבות באמצעות השקעה (RBI), הידועות כ־"ויזות זהב" (Golden Visa Schemes). תוכניות אלה, שהעניקו מעמד תושב עם מסלול עתידי לאזרחות, מצויות כיום תחת ביקורת גוברת מצד מוסדות האיחוד האירופי. הרגולטורים מדגישים את הצורך במעבר למודלים המבוססים על קשר אמיתי ותרומה מהותית לכלכלה המקומית.
פורטוגל בלטה כדוגמה מרכזית לשינוי הגישה: היא ביטלה את משטר ה־NHR (Non-Habitual Resident) לתושבים חדשים, והכריזה על סיום קבלת בקשות חדשות במסגרת תוכנית ה־"ויזה הזהובה" שלה. גם המשטרים הישנים בפורטוגל נכנסים כעת לשלב סגירה הדרגתי. מדינות נוספות באירופה, בהן יוון וספרד, ניצבות בפני לחץ פוליטי ורגולטורי גובר לבחון מחדש את תוכניות ה־RBI הפועלות בתחומן.
העידן החדש מחייב מעבר לתוכניות המבוססות על נוכחות פיזית ממשית ופעילות כלכלית ממשית (Substance) — עיקרון שהפך לדרישת יסוד בכללי הציות הגלובליים.
החמרת האכיפה הרגולטורית אינה מוגבלת לגבולות אירופה. כדי להבין את תמונת הסיכונים המלאה, נדרש לבחון גם את צעדי האכיפה הקשוחים שננקטים במדינות אחרות – ובראשן טורקיה – כנגד תרמיות נדל"ן במסגרת תוכניות אזרחות באמצעות השקעה (CBI) המדגימים את החשיבות של ציות מלא.

הונאת נדל"ן וביטול אזרחות בטורקיה: החשיבות של ציות מלא במס יציאה גלובלי

האכיפה הרגולטורית הגלובלית מגיעה גם לתוכניות אזרחות באמצעות השקעה (CBI). בטורקיה נפתחו הליכים לביטול אזרחותם של 451 משקיעים זרים, בעקבות חקירה רחבת היקף שנערכה באוקטובר 2025. החקירה חשפה רשת מאורגנת שפעלה באמצעות עסקאות נדל"ן פיקטיביות במטרה להשיג אזרחות שלא כדין. הרשויות עצרו 106 חשודים והחרימו נכסים בהיקף נרחב, לרבות יותר מ־1,240 דירות.

לפי ממצאי החקירה, הרשת השתמשה בשיטות של "קאש-בק" (cash-back arrangements) ובהערכות שווי כוזבות, שהציגו נכסים בשווי נמוך כנכסים העומדים בסף ההשקעה הנדרש. על פי החוק, הסף עומד על השקעה של לפחות 400,000 דולר בנדל"ן, עם התחייבות להחזקה בנכס במשך שלוש שנים. הפרשה מדגישה כי ציות מלא מחייב שימוש בשמאי מורשה מטעם הרשות לשוק ההון (SPK) והעברת תשלומים באמצעים בנקאיים מתועדים בלבד (bank-to-bank), בהתאם לכללי KYC/AML.

הונאות מסוג זה מערערות את אמינותן של תוכניות האזרחות, והליכי הביטול ממחישים את חשיבותה של שקיפות מלאה מצד יחידים בעלי הון גבוה (HNWIs) הפועלים בזירה הבינלאומית.

מיסוי נכסים לא פיננסיים: נדל"ן וקריפטו

המאמץ הגלובלי להיאבק בהעלמות מס מתמקד בשנים האחרונות גם בנכסים שאינם פיננסיים. לאחר יישום תקנות ה־CRS (Common Reporting Standard) והרחבת מערך הדיווח האוטומטי בין מדינות, בעלי הון רבים העבירו את נכסיהם מנכסים פיננסיים רשומים לנדל"ן בחו"ל. נדל"ן בחו"ל נחשב קושי משמעותי באכיפה, שכן הוא אינו נכלל במסגרת ה־CRS ואינו מדווח באופן אוטומטי לרשויות המס במדינת התושבות.

דובאי משמשת דוגמה בולטת לכך: בשנים האחרונות נרשמה בה עלייה ניכרת ברכישות נדל"ן על ידי יחידים זרים, לעיתים תוך בעלות עקיפה באמצעות חברות זרות. קיים חשש כי חלק גדול מההון המושקע שם אינו מדווח במלואו לרשויות המס במדינות המוצא. מחקרים גילו כי שלושה רבעים מהנכסים שבידי תושבי נורווגיה בדובאי לא דווחו כראוי.

במקביל, גם נכסי הקריפטו – המוגדרים במדינות רבות כנכסי הון או נכס דיגיטלי – נכנסים למוקד הפיקוח. החל משנת 2026 צפויה אירופה ליישם את מסגרת הדיווח CARF (Crypto-Asset Reporting Framework) של ה-OECD, אשר אומצה באמצעות תקנות DAC8 (המחייבות דיווח שקוף על החזקות, העברות ורווחים ממטבעות דיגיטליים). צעדים אלה משקפים את מגמת ההידוק הגלובלית כלפי נכסים לא פיננסיים והרחבת תחולת הדיווח הבינלאומית.

הצורך במיסוי מינימום גלובלי על יחידים בעלי הון גבוה (HNWIs)

ההתפתחויות האחרונות מצביעות על כך שמס יציאה לבדו אינו מספק מענה מלא לתופעת נדידת ההון. לפי דוח ה־EU Tax Observatory, מיליארדרים רבים משלמים בפועל שיעורי מס אפקטיביים נמוכים במיוחד – לעיתים בטווח שבין ‎0%‎ ל־‎0.5%‎ בלבד מסך עושרם. הפער נובע מהשימוש במבני החזקה ייעודיים (personal wealth-holding companies) המאפשרים העברת רווחים והכנסות מבלי שיוטלו עליהם מסי הכנסה אישיים.

על רקע נתונים אלה, גוברת הקריאה לאימוץ מנגנון של מס מינימום גלובלי מתואם, שיחול על יחידים בעלי עושר קיצוני, בשיעור של כ־‎2%‎ מהיקף הונם הכולל. מהלך זה נתפס ככלי חיוני לצמצום שחיקת בסיסי המס במדינות המפותחות ולחיזוק האמון הציבורי במערכות המס, תוך שמירה על עקרון השוויון במיסוי בין הון לעבודה.

האנטומיה של הגירת העושר

האנטומיה של הגירת העושר

נתונים, פערים והצורך ברגולציה גלובלית (2025)

חלק 1: נדידת הון היסטורית – גל היציאה מבריטניה

16,500
יחידים בעלי הון גבוה (HNWIs) צפויים לעזוב את בריטניה בשנת 2025
יציאת המיליונרים הגדולה ביותר שנרשמה אי פעם במדינה

מספר זה גבוה פי שניים מהצפוי מסין ומעיד על אובדן בסיס מס משמעותי

המניעים העיקריים:
  • חשש מביטול "הקלה ליזמים" (Business Relief) שמגינה על נכסים עסקיים ממס ירושה
  • הטלת מע"מ בשיעור 20% על שכר לימוד בבתי ספר פרטיים
  • רפורמות מס אלו מאיימות להגדיל משמעותית את חבות מס רווחי ההון
השוואת יציאת HNWIs בשנת 2025
בריטניה
16,500
שיא היסטורי
סין - להשוואה
~8,000
בריטניה: ×2
גבוה פי שניים מסין

חלק 2: המניע לניידות – חיסכון מס אישי ומיסוי מדינתי

מקרה בוחן: ג'ף בזוס (Jeff Bezos) – מעבר מוושינגטון לפלורידה
$1,000,000,000
חיסכון במיסים בשנה אחת
(כמעט מיליארד דולר)
וושינגטון
7%
מס רווחי הון מדינתי (Capital Gains Tax) על רווחים מעל $250,000
פלורידה
0%
אין מס הכנסה מדינתי
אין מס רווחי הון מדינתי
7% 0% = $1B חיסכון
הסיבה: מדינות כמו פלורידה וטקסס אינן מטילות מס הכנסה או מס רווחי הון מדינתי, מה שהופך אותן לאטרקטיביות ביותר עבור יחידים בעלי הון גבוה (HNWIs) ויחידים בעלי הון גבוה במיוחד (UHNWIs) שמבקשים לצמצם חשיפת מס.

חלק 3: פער המיסוי האפקטיבי – הצורך בפתרון גלובלי

הפער הדרמטי בין המס האפקטיבי שמשלמים מיליארדרים למס המוצע מצדיק דיון ברגולציה בינלאומית

0% 17.5% 35%
0-0.5%
מס אפקטיבי נוכחי
שיעור המס שמיליארדרים משלמים בפועל על עושרם
2%
מס מינימום גלובלי מוצע
הצעה למיסוי מתואם בינלאומי על עושר קיצוני
25-35%
טווח מס רגיל
שיעור המס האפקטיבי לקבוצות הכנסה גבוהות אחרות
2,756
מספר המיליארדרים העולמיים שיהיו כפופים למס המוצע
$250B
הכנסה פוטנציאלית שנתית ממס 2% על עושר המיליארדרים ($214B)
גירעון המס העולמי (Tax Deficit)
הפער נובע משימוש במבני החזקה ייעודיים (personal wealth-holding companies) שמאפשרים למיליארדרים להימנע ממס הכנסה אישי ולשלם שיעורי מס כמעט אפסיים על עושרם.
📊
הקשר היסטורי: עושרם של המיליארדרים גדל בממוצע ב-7% בשנה (נטו אינפלציה) מאז 1995, בעוד שיעור המס האפקטיבי שהם משלמים נותר כמעט אפסי.

תכנון תנועה גלובלי: מניעת מצב "תושב מס של אף מדינה"

אסטרטגיית ה"נווד הדיגיטלי"הפופולרית טומנת בחובה סיכון מהותי. רבים מניחים כי היעדר מקום מגורים קבוע פירושו היעדר חבות מס, אך בפועל מדובר באשליה מסוכנת. נישומים הנעים בין מדינות ללא תושבות מס ברורה מסתכנים במצב של מיסוי כפול או לחלופין באי־ציות, העלול להיחשב כהעלמת מס.

תכנון מושכל מחייב קביעת מדינת תושבות מס מרכזית, לצד בחירת מדינות פעילות נוספות שבהן לא מתקיימת תושבות מס, תוך ניהול זהיר של ימי השהייה בכל אחת מהן. גישה זו, הידועה בשם Multi-Base Approach, מאפשרת שליטה על החשיפה למיסוי תוך שמירה על מסגרת חוקית תקינה. מדינות כמו איחוד האמירויות (UAE) ופנמה נחשבות דוגמאות בולטות למדינות המציעות מסלולי תושבות אטרקטיביים התומכים בגישה זו.

הטבלה להלן משווה בין נורווגיה (מודל מס יציאה), גרמניה (מודל אכיפת סאבסטנס) ואיחוד האמירויות (UAE) (מודל תושבות חלופי ו-Multi-Base):

קריטריון / מדינהנורווגיה (מודל מס יציאה)גרמניה (מודל אכיפת Substance)איחוד האמירויות (UAE) (מודל תושבות Multi-Base)
מנגנון חבות מסמס יציאה (Exit Tax) על רווח לא-ממומש שנצבר בתקופת התושבות.הרחבת חבות המס המוגבלת (Außensteuergesetz) על הכנסות גלובליות עד 10 שנים לאחר העזיבה, נגד נוודים תמידיים.0% מס על הכנסה אישית או עושר.
תנאי מפתח להקלהפטור בסיסי MNOK 3 על רווח נטו לא ממומש. אי-הפעלת "כלל החלוקה" (Distribution Rule).ביסוס תושבות מס מלאה וניתוק זיקות [שיחה קודמת]. נדרשת הוכחת מהות כלכלית (Substance) כדי להימנע מפיקציה של מפעל קבע.הקמת תאגיד מובנה (Free Zone Company) וקבלת ויזת תושבות, תוך עמידה בדרישות סאבסטנס תפעולי.
סיכון מרכזי"כלל החלוקה" מחייב תשלום יחסי של המס הנדחה עם חלוקת דיבידנד או הלוואה.הפעלת חזקה פיקטיבית לקיום מפעל קבע בגרמניה נגד נישומים ללא סאבסטנס, המובילה לחיוב במס גלובלי [שיחה קודמת, 536].עלויות הקמה ותחזוקה גבוהות יחסית ($4,000–$15,000 שנתית). כפוף לדיווח CRS/FATCA.
מנגנון דחיית תשלוםעד 12 שנים (בתשלומים שנתיים ללא ריבית או דחייה מלאה עם ריבית), בכפוף לדרישת בטוחה במקרה של סיכון גבייה.ניתן להשיג דחייה בתשלומים (Instalment payments) רק במקרה של "קשיים משמעותיים".לא רלוונטי – ללא מס יציאה אישי.

ההכרח בתיעוד ובצדקתו של מס היציאה

במציאות גלובלית משתנה, מעקב מדויק אחר מיקום הנישום והחזקותיו הפך לכלי יסוד. נישומים המבצעים רילוקיישן נדרשים לתעד בקפדנות את ימי שהייתם ואת פירוט הנכסים שבבעלותם. רישום מדויק של נתונים אלו מהווה בסיס להכרה במעמד תושבות המס ולשמירה על חבות מס תקינה.

במסגרת תכנון יציאה נדרש לנתק באופן יזום את הזיקות הכלכליות והאישיות למדינת המוצא, ולהגיש דוחות מס יציאה בהתאם לדין המקומי. מנגנוני מס היציאה, כפי שגובשו במדינות כמו נורווגיה וארצות הברית, מבטאים את העיקרון שלפיו “אין הגירה ללא מיסוי”, ומשמשים ביטוי כלכלי לחובת התיעוד והציות.

היתרון האסטרטגי בתכנון מס יציאה גלובלי ל-HNWIs

הדינמיקה הגלובלית של מס יציאה מחייבת ניתוח מדויק ותכנון אסטרטגי מוקפד. ניהול נכון של הגירת עושר אינו עניין של מזל, אלא של מומחיות רגולטורית ויכולת התאמה לתנאי שוק משתנים.

המשרד שלנו מתמחה בדיני מיסוי בינלאומי ובתכנון מס ליחידים בעלי הון גבוה (HNWIs), ומספק ללקוחותיו מעטפת שירותים כוללת המבוססת על שלושה עקרונות מרכזיים:

  1. ידע עדכני ומדויק- מעקב שוטף אחר השינויים הרגולטוריים הגלובליים, לרבות ביטול משטרי מס מועדפים (כגון NHR בפורטוגל), סגירת תוכניות "דרכוני זהב" באירופה והחמרת האכיפה על נכסים דיגיטליים (DAC8)
  2. בניית מבנים תאגידיים מותאמים (Corporate Structuring) – תכנון משולב של התושבות האישית והחזקה בחברות במדינות בעלות יתרונות מס מובהקים.
  3. ציות מלא ושקיפות מלאה (Compliance-First) – הקמת מבני פעילות מבוססי מהות כלכלית אמיתית, תיעוד מדויק ויכולת עמידה בביקורת רשויות המס הזרות.

היכולת לשלב בין תכנון מס יציאה מוקפד, עמידה בדרישות הציות הגלובליות והבטחת מהות כלכלית אמיתית (Substance), מאפשרת ללקוחותינו לשמור על חופש תנועה מרבי, יציבות משפטית וחיסכון מס משמעותי – תוך הקפדה מלאה על כללי הדין והציות הבינלאומי.

תמונה של כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן והגירה למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

רו"ח בן שושן בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי. אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

טופס יצירת קשר עם רואה חשבון

מוזמנים להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

מעוניינים להתכתב אתנו? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

דילוג לתוכן