תוכן עניינים:
התקנת דלקן כתנאי לניכוי הוצאות דלק – רקע
ביום 15.9.2021 פורסמה טיוטת תיקון ("התיקון") לתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995 ("התקנות") לפיו ניכוי הוצאות דלק לצורכי מס על פי התקנות ברכב שסיווגו N, M, L או T, למעט מכונה ניידת רגלית, כמשמעותם בתקנות התעבורה, יהיה בכפוף להתקנת התקן תדלוק אוטומטי ותדלוק באמצעות ההתקן וכן בכפוף לכך שלנישום יהיה בגין אותו החודש דוח ריכוז חודשי. במקביל לתיקון, הוצע לבצע תיקונים דומים גם בתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976 (לעניין ניכוי מס תשומות על רכישת דלק) וכן בצו הבלו על דלק (פטור והישבון), התשס"ה-2005 (לעניין דרישת הישבון בלו על סולר לכלי רכב). תחילתו של התיקון המוצע ביום 1.11.2021.
מטרת הצעת התיקון
מטרת הצעת תיקון תקנות מס הכנסה הייתה צמצום הונאות המס הנרחבות בענף הדלק ובכלל זאת הגדלה פיקטיבית של הוצאות דלק לצורכי מס גלומה בו פגיעה כספית בלתי מבוטלת בציבור הנישומים בשל העלויות הכרוכות בהתקנת הדלקן והשימוש בו וכן הגדלה אפשרית בעלות הדלק עצמו ועל כן יש לקוות שתבוצע חשיבה מחודשת בנושא.
התקנת דלקן כתנאי לניכוי הוצאות דלק – עדכון (ביטול הדרישה על רכבים פרטיים)
בהודעה שמסרו סגן השר במשרד ראש הממשלה אביר קארה וכן השר במשרד האוצר ח' עמאר צוין, כי הדרישה להתקנת הדלקן כאמור תבוטל ולא תושת על רכבים פרטיים אלא על רכבים מעל 3.5 טון. וכך צוין בהודעה: "שינוי הכללים היה אמור לגרום ולהעמיס חובות על עצמאים בעלי הרכבים, התקנה שאמורה למנוע הונאה בתחום הדלק, הייתה אמורה להכביד ולסרבל על כלל בעלי העסקים ולכן החלטנו לבטלה. ההחלטה הזאת הייתה אמורה להשפיע על כל עצמאי שמחזיק רכב. לצד זה הדרישה תושט רק על רכבים מעל 3.5 טון ולא על רכבים פרטיים ובעלי עסקים קטנים."