טופס 5328 ממס הכנסה

טופס 5328 ממס הכנסה

טופס 5328- פתח דברים

רשויות המס פועלות במספר דרכים לאיתור אזרחים שמעלימים הכנסה. אחת הדרכים היא באמצעות מאגרי מידע של רשויות המדינה. מהרגע שעולה חשד על העלמת מס, מחלקת המודיעין ברשות המסים פונה לאזרחים (כגון : שכירים תושבי ישראל שמפיקים הכנסות בחו"ל או תושבי ישראל בעלי הכנסות שמקורן מהשקעות מחוץ לישראל) באמצעות טופס 5328  בדרישה להצהיר על מקורות הכנסה שהופקו או נצמחו בארץ ובחו"ל, בעלות על נכסי מקרקעין, כלי רכב, חשבונות בנק בחו"ל, מניות בחברות בחו"ל ומטבעות דיגיטליים, שלא דווחו וזאת תוך 30 יום מקבלת המכתב. סעיף 135 לפקודת מס הכנסה- מסמיך את פקיד השומה, להגיע לידיעה מלאה בדבר הכנסתו של אדם, לדרוש ממנו, בהודעה בכתב חתומה בידו, למסור לו כל דו"ח שיצוין בהודעה, לרבות מילוי טופס 5328 וכן לדרוש ממנו שיתייצב לפניו וימסור לו כל פרט הדרוש לפקיד השומה לעניין בירור הכנסתו.

אודות טופס 5328  ממס הכנסה

טופס 5328 של מס הכנסה- "דוח על פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל", כולל דרישה למתן מידע מקיף אודות מקורות ההכנסה של האזרח ונכסים שבבעלותו ובבעלות בת זוגו.  אין להקל ראש במילוי הטופס משום שאי עמידה בדרישת הדיווח של רשות המסים מהווה עבירה פלילית. המידע אשר יימסר בדו"ח מהווה נדבך מרכזי להחלטה באם להמשיך בהליכי חקירה ואם לאו. מילוי הטופס אינו רשות ואי הגשתו או מילויו באופן חלקי או שגוי עשוי רק להחמיר את מצב הנישום ואף להוות עבירה פלילית.

מקור הדרישה הוא חשד של רשות המס בדבר אי דיווח על הכנסות מלאות או ביצוע עבירות על ידי מקבל הטופס. לא ניתן להתעלם מעיתויו של גל הטפסים הנוכחי, על רקע הסכמי החלפת המידע שנחתמו בין רשות המסים לרשויות מס זרות וכן לאור פעולות מודיעין מגוונות אחרות המבוצעות על ידי רשות המס בניסיון להגיע לאזרחים שלא מדווחים על הכנסותיהם.

פנייה לקבלת ייעוץ מס בנושא הסדרת תשלום המסים מול רשויות המס בישראל היא בגדר חובה. רבים מהישראלים ששהו בחו"ל, טרם פעלו לטובת הסדרת המיסוי בישראל וחלקם בוחנים כעת את הדרך המיטיבה לדיווח על ההכנסה שהופקה בחו"ל. רשות המסים אורבת בפתח ויוזמת פנייה באמצעות טופס 5328 לישראלים ששבים לביקור מולדת לצורך הסדרת דיווח ותשלום המס בישראל על כל ההכנסות שהופקו בחו"ל ולא דווחו.

הדרישה אף נשלחה לאזרחים שנרשמה אצלם תנועה ערה של כניסות ויציאות מן הארץ, נישומים שהוכרו ע"י רשות המסים במעמד "תושב חוזר ותיק" או "עולה חדש" וכן כאלו שעל פי מרשמי רשויות המס בבעלותם נכסי מקרקעין והשקעות מחוץ לישראל וזאת מתוך מטרה לאתר הון שחור של תושבי ישראל.

פטור מדיווח לעולים חדשים ותושבים חוזרים

על אף ההוראות המחייבות בדיווח, נקבעו בתיקון 168 כללים שמטיבים עם קבוצה זו. בהתאם להוראות סעיף 134ב לפקודת מס הכנסה קיים פטור על דיווח לתושב ישראל לראשונה (עולה חדש) או לתושב חוזר ותיק לגבי הכנסות שהופקו או שנצמחו מחוץ לישראל או שמקורן בנכסים מחוץ לישראל במשך 10 שנים, כמו כן ע"פ הוראות סעיף 135 (1)(ב) מוענק פטור לקבוצה זו מהגשת דיווח על הון ונכסים שמחוץ לישראל במשך 10 שנים.

לא ברור היכן עובר הקו בין הפטור מדיווח ומסירת מידע, לבין סמכותה של רשות המסים לדרוש מתושב חוזר ותיק מידע אודות נכסים שמחוץ לישראל במקרים שקיים חשד לאי סדרים בנכסים אלו. פס"ד שניתן לאחרונה (בג"ץ 4540/20, מורחן נגד מס הכנסה) במסגרת עתירה שהוגשה לבג"ץ שופך מעט אור על הסוגיה. העותרת נחשדה בעבירות לפי חוק איסור הלבנת הון, סעיף 220 לפקודה וכן עבירות נוספות. בג"ץ קבע כי הוראות הפקודה אינן יכולות לשמש הגנה לפעילות בלתי חוקית של הנישום, ופטור מדיווח אינו מקנה חסינות מחקירה ומהעמדה לדין מקום שבו נעברו עבירות. מהפסיקה משתמע, כי במסגרת הליכים פליליים קיימת לרשות המסים הסמכות לדרוש מסמכים ודיווחים אודות הכנסות ונכסים מחוץ לישראל מתושב חוזר ותיק אף בתקופת הפטור.

אופן הטיפול ברשות המסים

לאחר מילוי טופס 5328 ושליחתו לרשות המסים, רכז המודיעין ברשות המסים ישקול אם לערוך פעולות נוספות לאימות המידע ולהזמין את הנישום לחקירה. במידה והאזרח לא נענה למכתב, רשות המסים עשויה לערוך ביקורת חוץ בכתובת מגוריו של הנישום.

פעולות מנע- גילוי מרצון

בעידן הגלובלי, שבו קיימים חילופי מידע בין רשויות המס וצמצום דרסטי של הסודיות הבנקאית, לרשות המסים יש את מלוא האמצעים והיכולת להגיע לכל חשבון בנק. על כן, גם בהיבט זה, אין ספק שכדאי לנישום להגיע להסדר חוב מול פקיד שומה לגבי ההכנסות הבלתי מדווחות שלו במסגרת גילוי מרצון. פנייה מוקדמת לרשות המסים באמצעות רואה חשבון חיונית ומונעת עגמת נפש, גם אם עסקינן באי דיווח של סכומים נמוכים. אחת הדרכים היא באמצעות הליך אזרחי של גילוי מרצון.

אודות משרדינו

משרד רואי חשבון אמנון בן שושן ושות’ הוא משרד רואה חשבון בתל אביב, שמספק ללקוחותיו ליווי בתהליך הסדרת המסים מול רשויות המס. משרדנו מתמחה בייעוץ מס מקצועי וניהול הליכי גילוי מרצון מול רשות המסים ועוסק בשנים האחרונות רבות בתחום הסדרי מס בישראל.

המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ או חוות דעת. המחבר או משרד רואה החשבון אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות. בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

 

 

 

 

 

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן