פחת בשיעור כפול לעסקים בישראל

פחת בשיעור כפול לעסקים בישראל

פחת בשיעור כפול לעסקים בישראל

פחת בשיעור כפול לעסקים בישראל מאת רואה חשבון אמנון בן שושן.
במסגרת מאמצי הממשלה לסייע לעסקים בהתמודדות עם השלכותיו הכלכליות של משבר הקורונה, ולאור ההתרחשויות הכלכליות האחרונות בארץ ובעולם כתוצאה מהמגפה, נקבע כי נישום הפועל בישראל, יהיה רשאי לבקש, כי על ציוד שנרכש בתקופה שמיום 1 בספטמבר 2020 ועד 30 ביוני 2021 יחול פחת בשיעור כפול משיעור הפחת החל לגביו על פי הדין הקיים. הפחת הנוסף יקטין את ההכנסה החייבת של אותם עסקים בשנים הקרובות, ויביא לכך שנטל המס עליהם יקטן באותם שנים. הגדלת שיעור הפחת לצורכי מס, והעמדתו על שיעור גבוה יותר לתקופת זמן קצובה, הופכת רכישת ציוד לכדאית יותר מבחינה כלכלית בתקופה זו, ומעודדת רכישה והפעלה של ציוד בתקופת ההטבה.

ב- 15 בנובמבר 2020 פורסמו ברשומות תקנות מס הכנסה (פחת מואץ בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה) (הוראת שעה), התשפ"א – 2020 (להלן: "התקנות"). זאת במטרה פיסקלית לסייע לעסקים במשק ככל שיבצעו רכישות ציוד בתקופה ובתנאים שנקבעו, ועיקריהם יפורטו להלן.

תחולת הוראת השעה

כאמור, הוראת השעה תחול על ציוד ("לרבות מכונות ורכב עבודה.. שאינו משאית, ולמעט נכס בלתי מוחשי") שנרכש בתקופה מיום 1 בספטמבר 2020 ועד ליום 30 ביוני 2021. יודגש, כי בשונה מנוסח ההצעה המקורית של התקנות נקבע כי ההטבה תחול לא רק על מפעלים תעשייתיים אלא על כלל ענפי המשק, אך קיים ביניהם הבדל בתנאי תחילת השימוש: לגבי מפעל תעשייתי נדרש כי הציוד יחל לשמש בישראל ביצור הכנסה בתוך 9 חודשים מיום רכישתו או עד 30 ביוני 2021 כמאוחר. לגבי שאר הענפים נדרש כי הציוד יחל לשמש בישראל ביצור הכנסה בתוך 3 חודשים בלבד מיום רכישתו או עד 30 ביוני 2021 כמאוחר, למעט ציוד מסיבי שלא ניתן להשמישו בתוך 3 חודשים, לגביו תחול התקופה בדומה למפעל תעשייתי.

עיקרי הוראות התקנות

  1. נישום שרכש ציוד המשמש אותו במישרין בפעילותו בישראל, יכול לתבוע בגינו כפל הפחת שרשאי היה לתבוע לפי כל דין (במגבלת סך כולל של פחת, עד עלות הנכס).
  2. פחת מואץ כאמור יחול רק אם הציוד שימש ביצור ההכנסה כאמור, מיום תחילת השימוש בו ועד תום השנה בה נדרש בגינו פחת מואץ כאמור.
  3. בחר הנישום בניכוי פחת מואץ לפי התקנות, תחול בחירה כאמור על כל הציוד שנרכש בתקופה הקובעת (ככל שהתקיימו תנאי הזכאות לכך).
  4. מכירת ציוד שנהנה מפחת מואץ לקרוב, בתוך 4 שנים מיום רכישת הציוד – תשלול מהקרוב כל ניכוי פחת בגין הציוד האמור.
  5. תנאי מפורש בתקנות לתביעת פחת מואץ, הוא הצגת אישור מהמייצג על קיום התנאים המזכים בכך. אי לכך המייצגים נדרשים לרוב אחריות ולייעוץ מקצועי במידת הצורך ובמקרים גבוליים

הגבלות בהוראת השעה

יש לשים לב כי הוראת השעה לא תחול על רכישה מקרוב, רכישה בלא תמורה, רכישה לפי סעיף 85 לפקודה, רכישה שחלו עליה הוראות חלק ה2 לפקודה ועל נישום שקיבל זכות נפט, זיכיון או זיכיון משנה מהמדינה. כמו כן, באם נמכר ציוד לקרוב לאחר שנתבע בעדו כפל פחת, בתוך תקופה שתחילתה ביום רכישת הציוד בידי המוכר וסופה בחלוף ארבע שנים מהיום בו הופחת הציוד במלואו בידי המוכר, יראו את המחיר המקורי של הציוד בידי הרוכש הקרוב כאפס. הרחבת תחולת הוראת השעה מאפשרת לכלל העסקים במשק ליהנות מההטבה.

המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת. המחבר ו/או משרד רואה החשבון אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות. בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן