תוכן עניינים:
מיסוי פנסיות מהולנד בידי תושבי ישראל: מבוא
מאמר זה נכתב עבור תושבי ישראל המקבלים פנסיה מהולנד, ומבקש להניח תשתית מקצועית, מדויקת ועדכנית להבנת כללי המיסוי החלים על פנסיות הולנדיות. המידע המובא כאן מבוסס אך ורק על הדין ההולנדי הפנימי, על הוראות האמנה למניעת כפל מס בין ישראל להולנד שנחתמה בשנת 1973 (לרבות פרוטוקול 1996), ועל פרסומים רשמיים של רשות המסים ההולנדית (Belastingdienst).
המאמר עוסק בכל סוגי הפנסיות הקיימים במשפט ההולנדי – לרבות קצבת הזקנה הממלכתית (AOW), פנסיות תעסוקתיות הנצברות במסגרת יחסי עבודה, וחסכונות פנסיוניים פרטיים. לכל סוג פנסיה חלים כללים נפרדים לעניין חבות במס, ניכוי מס במקור, והוראות האמנה.
במסגרת זו, נבחן לעומק את תנאי הפטור ממס בהולנד, נעמוד על סוגיות מיוחדות לרבות היוון פנסיוני, הורשה והשלכות מס במקרים חריגים, ונסביר את ההבחנה העקרונית בין אמנת המס לבין ההסכם לביטחון סוציאלי בין המדינות. המאמר נועד לשמש מקור מידע מקיף, ועדכני – עבור יחידים בתחום מיסוי בינלאומי.
מבנה מערכת הפנסיה בהולנד
מערכת הפנסיה ההולנדית מבוססת על שלושה סוגים עיקריים של מנגנוני תשלום פנסיוני: קצבת זקנה ממלכתית (AOW), פנסיות תעסוקתיות המבוססות על יחסי עבודה, וחסכונות פנסיוניים פרטיים. כל אחד מהסוגים הללו נושא עמו השלכות מיסוי שונות, במיוחד כאשר מקבל הפנסיה הוא תושב ישראל.
קצבת זקנה כללית (AOW)
קצבת AOW (Algemene Ouderdomswet) היא קצבת זקנה בסיסית המשולמת ע"י המוסד לביטוח סוציאלי בהולנד (SVB – Sociale Verzekeringsbank), שהוסמך על פי דין על מימוש זכויותיהם של גמלאים שהיו מבוטחים ת'ופת העסקתם בהולנד. הקצבה אינה תלויה בהכנסות בפועל, אלא נגזרת מהוותק הביטוחי בלבד. הקצבה משולמת לכל החיים, מתעדכנת אחת לשנה בהתאם לשינויים במדדים הכלכליים. מדובר בהכנסה סוציאלית ממלכתית מובהקת שאינה נחשבת "פנסיה" במובן הצר, אלא קצבת רווחה כללית.
פנסיה תעסוקתית (ממקור עבודה)
פנסיה תעסוקתית היא קצבה הנצברת במהלך שנות העבודה, ומבוססת על הפרשות של העובד והמעסיק לקרן פנסיה הולנדית. הקרן עשויה לפעול במסגרת הסכם קיבוצי ענפי המחייב את כלל העובדים בענף מסוים, או כהסדר פנימי של מעסיק מסוים עבור עובדיו בלבד. עם פרישת העובד, משולמת לו קצבה חודשית בהתאם לזכויות שצבר במהלך תקופת עבודתו. במקרים רבים כוללות תוכניות הפנסיה גם רכיב של קצבת שארים, המשולמת לבן/בת הזוג או לילדים קטינים במקרה פטירה.
חסכונות פנסיוניים פרטיים
חיסכון פנסיוני פרטי נבנה באמצעות מוצרים ייעודיים שמאפשרים לאדם לחסוך לפנסיה באופן עצמאי, מעבר לקצבה הציבורית ולפנסיה התעסוקתית. הכלים הנפוצים כוללים בין היתר חוזי lijfrente (רנטה אישית) או מסלולי banksparen (חיסכון בנקאי). בתום תקופת החיסכון, ניתן לממש את הזכויות כקצבה חודשית, או במקרים מסוימים ובכפוף לקנסות מס – כסכום חד-פעמי. המדינה מעניקה הטבות מס על ההפקדות לחיסכון פרטי, בכפוף לתנאים הקבועים בדין. אך בעת המשיכה – תשלומיו חייבים במס. מועד תחילת הקצבה, משך התשלומים, ואופן היוונם – כפופים לכללים נוקשים. חיסכון זה רלוונטי בעיקר לעצמאים.
חבות המס בגין פנסיות הולנדיות בידי תושבי ישראל
חבות המס של תושב ישראל המקבל פנסיה מהולנד מוסדרת הן בדין ההולנדי והן באמנת המס הבילטרלית בין המדינות. ככלל, הולנד עשויה לראות עצמה כבעלת סמכות מיסוי על פנסיות המשולמות ממנה, גם כאשר המוטב אינו מתגורר בתחומה. עם זאת, זכות זו כפופה לסוג הפנסיה ולחלוקת הסמכויות שנקבעה באמנה למניעת כפל מס בין הולנד לישראל.
בהתאם לכך, יש להבחין בין שלוש קבוצות עיקריות של תשלומי פנסיה: קצבאות סוציאליות ממשלתיות (ובראשן AOW), פנסיות תעסוקתיות שמקורן בהפרשות מעסיקים, וחסכונות פנסיוניים פרטיים. כל אחת מהן נושאת השלכות מס שונות, לרבות בהיבטי ניכוי מס במקור, חובת דיווח בישראל, וזכאות לזיכוי מס זר. הבנת ההבחנה הזו היא הבסיס הנדרש לניהול נכון של חבות המס ולהימנעות מתשלום מס מיותר.
מיסוי קצבת הזקנה ההולנדית (AOW) בידי תושב ישראל
קצבת הזקנה AOW נחשבת לתשלום ממלכתי סוציאלי שאינו נגזר מהכנסה תעסוקתית. בהתאם להוראות האמנה, תושב ישראל המקבל קצבת AOW חייב במס על קצבה זו בישראל בלבד. סעיף 24 לאמנה מגדיר קצבאות סוציאליות כ"הכנסה אחרת", אשר אינן כפופות למיסוי במדינת המקור – ובמקרה זה, הולנד מוותרת מפורשות על זכותה למסות את הקצבה. כלומר, קצבאות מסוג זה ניתנות למיסוי רק במדינת התושבות של מקבל הקצבה – כלומר בישראל. משמעות הדבר היא שתושב ישראל המקבל קצבת AOW אינו חייב במס בהולנד בגין קצבה זו, אלא רק במס בישראל, לפי כללי הדין הפנימי.
עם זאת, יש להבחין בין הדין לבין הפרקטיקה. על פי נוהל ברירת המחדל של המוסד לביטוח סוציאלי של הולנד (SVB), ניכוי מס במקור יבוצע גם כאשר המוטב מתגורר מחוץ להולנד, וזאת כל עוד לא הוגשה בקשה לפטור מניכוי מס בהתאם לאמנה. לכן, קבלת הפטור אינה אוטומטית – יש להגיש בקשה מסודרת בצירוף אישור תושבות ישראלי. רק לאחר אישור הבקשה תועבר הקצבה ללא ניכוי המס.
הפטור חל על מלוא הקצבה, ללא תקרת סכום או מגבלה, מאחר שזכות המיסוי על קצבת AOW הוקנתה לישראל באופן בלעדי. יחד עם זאת, יש לציין כי הפטור מתייחס למס הכנסה בלבד. ככל שהפורש נותר מבוטח בביטוח הבריאות ההולנדי, ה־SVB עשוי להמשיך ולנכות מרכיב ביטוחי בגין שירותי בריאות או סיעוד – רכיב שאינו נכלל בתחולת האמנה, ואינו נחשב מס הכנסה אלא ניכוי סוציאלי.
מיסוי פנסיה תעסוקתית וחיסכון פנסיוני פרטי: סעיף 20(1) לאמנה
כאשר מדובר בפנסיה פרטית – כלומר תשלומים שמקורם בחיסכון פנסיוני אישי (כגון lijfrente) או בתכניות שאינן נובעות ישירות מהעסקה ציבורית – חלה הוראת סעיף 20(1) לאמנת המס בין ישראל להולנד. סעיף זה מעניק למדינת התושבות בלבד את זכות המיסוי על פנסיה או קצבה אחרת המשתלמת לתושב המדינה. במילים אחרות, פנסיה פרטית מהולנד המשולמת לתושב ישראל אינה כפופה למס בהולנד, אלא רק למס בישראל, בהתאם לדין הישראלי.
בהתאם לכך, ככל שלא מדובר בפנסיה הנובעת משירות ציבורי, הולנד אינה מוסמכת לגבות מס במקור, בכפוף לכך שהמוטב הוכיח את תושבותו בישראל והגיש את האישורים הרלוונטיים. ניכוי מס במקור מצד רשויות המס בהולנד ללא הצדקה לפי האמנה מחייב פעולה יזומה מצד הנישום, לצורך החזר או הפסקת הניכוי.
הוראה זו תקפה גם לגבי חיסכון פנסיוני פרטי, לרבות מקרים בהם הפדיון נעשה כסכום חד-פעמי. תשלום חד-פעמי שאינו נופל להגדרה של "קצבה" לפי האמנה, מסווג כ"הכנסה אחרת" לפי סעיף 24, וגם הוא חייב במס רק בישראל. עם זאת, ייתכנו מקרים בהם רשויות המס בהולנד יטענו כי מדובר בפנסיה במסווה, ולכן יש לנהוג בזהירות ולהתייעץ בטרם מימוש.
מיסוי פנסיה ממשלתית לפי סעיף 21 לאמנה
סעיף 21 לאמנת המס עוסק בפנסיות המשתלמות בתמורה לשירות במגזר הציבורי. כאשר תושב ישראל מקבל פנסיה מממשלת הולנד או מרשות מקומית שלה, הנובעת משירות ציבורי שניתן לה בעבר, יש לבחון את תחולת סעיף 21 לאמנת המס בין המדינות. הסעיף עוסק בהכנסות המשתלמות עבור שירותים שניתנו למדינה עצמה, ומחלק את חבות המס בהתאם למקום מתן השירות ולמעמדו של מקבל הפנסיה. כאשר מדובר בפנסיה המשתלמת על ידי ממשלת הולנד, רשות מקומית או גוף שלטוני אחר – כפנסיה בעד שירות ציבורי – לרוב זכות המיסוי מוקנית להולנד בלבד.
הכלל הבסיסי, הקבוע בסעיף 21(1), מעניק למדינה המשלמת – למשל הולנד – את הזכות הבלעדית למסות את ההכנסה, לרבות הפנסיה, כאשר השירות במגזר ציבורי ניתן למדינה מסוימת ובגבולותיה. במילים אחרות, תושב ישראל המקבל פנסיה מהולנד בגין שירות ציבורי שניתן שם – יהיה חייב במס בהולנד בלבד.
עם זאת, האמנה כוללת חריג ברור, הקבוע בסעיף 21(3): כאשר השירות ניתן במדינה האחרת – כלומר בישראל – על ידי אדם שהוא גם תושב וגם אזרח של ישראל, אז סעיף 21(1) לא יחול. במצב כזה, חלות הוראות הסעיפים הכלליים באמנה (למשל סעיף 20 או סעיף 24), ולפיכך זכות המיסוי תועבר לישראל בלבד.
כך לדוגמה, אם אזרח ותושב ישראל עבד בתפקיד מקומי בשגרירות הולנד בישראל, והוא מקבל פנסיה הולנדית עבור שירות זה – אזי לפי האמנה, הולנד אינה רשאית למסות את הפנסיה, וזכות המיסוי נתונה לישראל בלבד.
טבלת סיכום – מיסוי פנסיות מהולנד לפי סוג הפנסיה ומקור התשלום
סוג הפנסיה | מקור התשלום | הוראת האמנה הרלוונטית | זכות המיסוי לפי האמנה | הערות והשלכות מעשיות |
---|---|---|---|---|
קצבת זקנה ממלכתית | מדינה (SVB) | סעיף 24 – הכנסה אחרת | ישראל בלבד | הפטור חל על מס הכנסה בלבד, לא על דמי ביטוח בריאות הולנדיים. |
פנסיה תעסוקתית | קרן פנסיה הולנדית (לא ממשלתית) | סעיף 20(1) – פנסיה פרטית | ישראל בלבד | הולנד עשויה לנכות מס במקור בפועל; נדרש להגיש בקשת פטור. |
חיסכון פנסיוני פרטי – קצבה | lijfrente / banksparen (כתשלומים) | סעיף 20(1) – פנסיה פרטית | ישראל בלבד | יש להוכיח תושבות ישראלית ולטפל מבעוד מועד בניכוי המס. |
חיסכון פנסיוני פרטי – היוון | lijfrente כסכום חד-פעמי | סעיף 24 – הכנסה אחרת | ישראל בלבד | עשוי להיתקל בפרשנות שונה מצד רשויות המס בהולנד. |
פנסיה ממשלתית (שירות בהולנד) | ממשלת הולנד / רשות מקומית | סעיף 21(1) | הולנד בלבד | פנסיה ממשלתית על שירות שניתן בהולנד- הולנד בלבד. |
פנסיה ממשלתית (שירות בישראל) | ממשלת הולנד / רשות מקומית | סעיף 21(3) – החרגה | ישראל בלבד | שירות ניתן בישראל וגם מקבל הפנסיה הוא תושב ואזרח ישראל. |
מימוש פטור מניכוי מס במקור בהולנד לפי האמנה: יתרון מקצועי מוכח
מיסוי פנסיות הולנדיות בידי תושבי ישראל הוא תחום מורכב הדורש שילוב בין הבנה משפטית מדויקת של הוראות האמנה, ידע מעשי בהבחנה בין סוגי פנסיה שונים, ושליטה מלאה בדרישות הפורמליות של הרשויות בשתי המדינות. כל סוג פנסיה – ציבורית, תעסוקתית או פרטית – מצריך בחינה נפרדת של זהות הגוף המשלם, מקום מתן השירות, ומעמדו של מקבל הקצבה.
כפי שהוצג במדריך זה, החלת האמנה בפועל מחייבת פעולה יזומה מצד הנישום, לרבות הגשת בקשה רשמית לפטור מרשות המסים ההולנדית, צירוף אישורים, ולעיתים גם ניהול התכתבויות נוספות עד קבלת ההכרה בזכאות. רוב המקרים מחייבים גם הצגת אישור תושבות מס ישראלי, אותו יש להנפיק מול פקיד השומה – שלב בירוקרטי שלעיתים מעכב את ההליך, ודורש ידע בהצגת המידע והמסמכים הנכונים.
למשרדנו ניסיון עשיר בליווי תושבי ישראל המקבלים קצבאות מהולנד, הן במישור המהותי של פרשנות האמנה והן במישור הביצועי – לרבות טיפול שוטף מול רשות המסים בישראל לשם קבלת אישורי תושבות מס, ופעולה ישירה מול רשויות המס בהולנד. אנו פועלים בשיתוף פעולה עם רואי חשבון הולנדים מוסמכים, ומלווים את הלקוח באופן מלא – משלב הבדיקה ועד לקבלת הפטור בפועל.
השילוב בין מומחיות בינלאומית, שליטה בהליכים, וניסיון מוכח – מבטיח טיפול מדויק, יעיל, ובטוח. כשמדובר בזכויות הפנסיוניות שלך – אין מקום לפשרות.