מיסוי פנסיות מיוון בידי תושבי ישראל: מדריך לתכנון מס והימנעות מכפל מס

מיסוי פנסיות מיוון בידי תושבי ישראל: מדריך לתכנון מס והימנעות מכפל מס

מיסוי פנסיות מיוון בידי תושבי ישראל: פתח דבר

מיסוי פנסיות מיוון. כתושב ישראל לצורכי מס המקבל תשלומי פנסיה מיוון, עליך להכיר את מכלול השלכות המס המורכבות הכרוכות בכך. סוגיה זו מקבלת חשיבות מכרעת בעת הנוכחית, נוכח העמקת היחסים הכלכליים בין ישראל ליוון בשנים האחרונות והשינויים המבניים המשמעותיים שחלו במערכות הפנסיה והמס בשתי המדינות. מציאות זו מחייבת הבנה מעמיקה ומדויקת של הדין הפנימי בכל מדינה, הוראות האמנה הבינלאומית למניעת כפל מס, והיבטים בירוקרטיים המתייחסים להעברת כספי פנסיה לישראל.

מאמר זה מתווה מסגרת להבנת הנושאים המהותיים בנושא פנסיה מיוון: החל מסיווג סוגי הפנסיה היווניים, דרך ניתוח מערכות המיסוי בשתי המדינות, ועד לפיתוח אסטרטגיות מיטביות להפחתת נטל המס ולהעברת כספים באופן בטוח ויעיל. המאמר מבהיר אילו פנסיות כפופות למיסוי בישראל בלבד, אילו פנסיות ממשלתיות חייבות במס ביוון, וכיצד ניתן להבטיח קבלת זיכוי מס בגין תשלומים ששולמו ביוון, בהתאם להוראות האמנה ולפקודת מס הכנסה בישראל.

מעבר להיבטים העיוניים, המאמר מספק הנחיות מעשיות להתמודדות יעילה עם המנגנונים המנהליים בבנקים בישראל וביוון, פירוט המסמכים הנדרשים להליכים השונים, ושיקולים מרכזיים שיש לבחון בעת קבלת החלטות הנוגעות לעיתוי משיכת כספי הפנסיה והעברתם. תוכן זה מציע לא רק מסגרת מושגית אלא גם תובנות יישומיות העשויות להוביל לחיסכון כספי משמעותי ולהקלה ניכרת בהתנהלות מול רשויות המס. נתחיל בבחינה מעמיקה של הנושאים המרכזיים, שתאפשר לך לגבש החלטות מושכלות, מבוססות ומיטביות בכל הנוגע למיסוי פנסיות מיוון בידי תושבי ישראל.

מבנה מערכת הפנסיה היוונית: מיפוי רבדים והשלכות מיסוייות

בבחינת סוגיית מיסוי פנסיות מיוון בידי תושבי ישראל, הבנת מבנה מערכת הפנסיה היוונית מהווה תשתית הכרחית לניתוח מעמיק. מערכת זו מורכבת ממספר רבדים מובחנים, אשר לכל אחד מהם השלכות ייחודיות על היבטי המיסוי וההליכים המנהליים הנלווים. זיהוי מדויק של סוגי הפנסיה ביוון הינו גורם מכריע לצורך קביעת אופן הדיווח בישראל, מיצוי מיטבי של פטורים, ומניעת חשיפה למיסוי כפול.

הרובד הראשון במערכת הפנסיה היוונית כולל את הפנסיה הציבורית, המנוהלת באמצעות גופים כדוגמת EFKA – קרן הביטוח הלאומי של יוון. פנסיה זו מתפצלת לשני מרכיבים עיקריים: רכיב לאומי בסיסי המוענק לכלל הזכאים, ורכיב המחושב על בסיס היקף ההפרשות לאורך תקופת התעסוקה. בעקבות רפורמות מבניות במערכת היוונית בשנים האחרונות, תחשיב הפנסיה הציבורית מתבסס כיום על מודל לפיו גובה הפנסיה נגזר מהיקף ההפקדות ומשך תקופת הביטוח.

במקביל לפנסיה הציבורית, פועלת מערכת פנסיות משלימות (Auxiliary Pensions), שתכליתה להעניק הכנסה נוספת מעבר לזכויות הפנסיה הבסיסית. פנסיות אלה ממומנות באמצעות הפרשות המבוצעות במהלך תקופת התעסוקה. כמו כן, קיימים מסלולי פנסיה תעסוקתית המסופקים במסגרת מעסיקים פרטיים, כאשר בשנת 2022 נכנס לתוקף ביוון מנגנון חובה חדש המכונה TEKA, המחייב עובדים חדשים להפקיד לקרנות פנסיה פרטיות-אישיות.

מעבר למערכות הציבורית והמשלימה, קיימות גם פנסיות פרטיות הנרכשות באמצעות פוליסות ביטוח חיים או קרנות פנסיוניות פרטיות. פנסיות אלו מאופיינות בגמישות מוגברת ביחס לתנאי המשיכה, אך כרוכות גם בהשלכות מיסוי דיפרנציאליות, הן בישראל והן ביוון.

מיסוי פנסיות מיוון: השלכות מיסוי בדין המקומי

בהיבט המיסויי, ישנה חשיבות מכרעת להבחנה בין קטגוריות הפנסיה השונות. על פי הדין הפנימי ביוון, כל סוגי הפנסיות – ציבוריות, משלימות או פרטיות – מסווגות כהכנסה חייבת במס.

ביוון קיימת הבחנה ברורה בין הכנסות פנסיוניות של תושבי יוון לבין הכנסות פנסיוניות של תושבי חוץ, כמו ישראלים. עקרון יסוד בדין הפנימי היווני קובע כי תושבי חוץ חייבים במס ביוון רק על הכנסות שמקורן בתחומי יוון, כולל פנסיות שמקורן בעבודה שבוצעה במדינה זו.

בהתאם לדין הפנימי המעודכן לשנת 2025, פנסיות מיוון כפופות למיסוי פרוגרסיבי. שיעורי המס נעים בין 9% ל-44%, בהתאם לגובה ההכנסה השנתית. חובת המס חלה הן על פנסיות ציבוריות, הן על פנסיות משלימות והן על פנסיות פרטיות. חשוב להבין כי גם אם אתה תושב ישראל, יוון רשאית להטיל על הפנסיה מס. אולם, במקרה של פנסיות פרטיות, קיימת אפשרות, במקרים מסוימים, להחלת שיעור מס מופחת או לבקשת פטור באמצעות הצגת אישור תושבות בישראל.

יש להדגיש כי בהתאם לאמנה למניעת כפל מס בין ישראל ליוון, זכות המיסוי על פנסיה פרטית מוקנית ברוב המקרים לישראל באופן בלעדי, בעוד שפנסיה ממשלתית, המשולמת בגין שירותים במגזר הציבורי היווני, תמשיך להיות כפופה למיסוי ביוון. הבנה מדויקת של סיווג הפנסיה הינה קריטית לניהול אפקטיבי של חבות המס ולמניעת כפל בשתי המדינות.

אני ממליץ לך, טרם ביצוע משיכת כספי פנסיה מיוון, לוודא את סיווג הפנסיה הספציפי, לזהות את הגוף המשלם ולאפיין את מהות ההכנסה. נקיטת צעדים מקדימים אלה תאפשר תכנון מס אופטימלי ותמנע סיבוכים בירוקרטיים עתידיים.

העברת כספים מיוון לישראל עשויה להידרש להצגת אישורים ממס הכנסה היווני בדבר ניכוי המס, ובחלק מהמקרים גם להמצאת אישור על מקום התושבות לצורך הפחתת שיעור הניכוי. ההבנה של דיני המס הפנימיים ביוון מהווה נדבך חיוני לבניית אסטרטגיית מיסוי נכונה.

מיסוי פנסיות מיוון בידי תושבי ישראל מסלול מס מיוחד לפנסיונרים זרים

במקביל, יוון מציעה מסלול מס ייחודי לפנסיונרים המעבירים את מרכז חייהם ליוון, ומעניקה שיעור מס קבוע של 7% על כלל ההכנסות מחו"ל. מסלול זה, הידוע בשם Non-Dom Regime לפנסיונרים, מאפשר מס בשיעור קבוע של 7% בלבד על כלל ההכנסות שמקורן מחוץ ליוון, כולל פנסיות מישראל. התנאים לזכאות למסלול זה ברורים ומובנים. עם זאת, מסלול זה אינו רלוונטי למי שממשיך להתגורר בישראל ואינו מעביר את מרכז חייו ליוון.

לפיכך, כאשר אתה מתגורר בישראל ומקבל פנסיה מיוון, חשוב לתכנן נכון את אופן הדיווח וההתנהלות המיסויית שלך, תוך מיצוי ההקלות האפשריות וזיכויים מתאימים, כדי להימנע מתשלום מס כפול ולהבטיח ניהול חכם של חבות המס שלך. באמצעות תכנון מס מוקפד בישראל וביוון, ניתן למזער את חבות המס הכוללת על כספי הפנסיה ולנצל את הוראות האמנה למניעת כפל מס לטובתך.

מיסוי פנסיות מיוון בידי תושבי ישראל: עקרונות יסוד באמנת המס

כאשר אתה מקבל פנסיה מיוון, חשוב להבין שהאמנה למניעת כפל מס בין ישראל ליוון היא הכלי המרכזי הקובע כיצד הפנסיה תחויב במס. האמנה, שנחתמה בשנת 1995 ונכנסה לתוקף בשנת 1999, קובעת במפורש את חלוקת זכויות המיסוי בין שתי המדינות, תוך אבחנה ברורה בין סוגי הפנסיות.

על פי סעיף 18 לאמנה, פנסיות שמקורן בעבודה פרטית, כלומר עבודה שלא בוצעה במסגרת שירות ממשלתי יווני, ימוסו אך ורק במדינת התושבות של מקבל הפנסיה. משמע, אם אתה מתגורר בישראל, הפנסיה תקבל מיון מיוון תחויב במס בישראל בלבד, ולא ביוון. בכך מעניקה האמנה הגנה מפני חיוב כפול, ומקבעת את עיקרון המיסוי במדינת התושבות שלך.

עם זאת, סעיף 19 לאמנה מתייחס למקרה ייחודי: פנסיות המשולמות בגין שירות במגזר הציבורי היווני, דוגמת שירות ממשלתי, צבאי או משטרתי. במקרים אלה, ככלל, הפנסיה חייבת במס במדינת המקור, דהיינו ביוון. אולם, אם אתה גם אזרח ישראלי ולא אזרח יוון, האמנה קובעת חריג שבו הזכות למסות את הפנסיה חוזרת לישראל בלבד.

לפיכך, בעת בחינת החבות במס, הצעד הראשון וההכרחי הוא לקבוע האם הפנסיה היא פנסיה פרטית או ממשלתית. אבחנה זו תשפיע באופן ישיר על המדינה שתטיל את המס ועל האפשרות לדרוש זיכוי ממס זר בישראל.

זיכוי ממס זר בישראל והוראות אמנת המס עם יוון

במקרים שבהם פנסיה יוונית חייבת במס ביוון לפי הדין הפנימי, קיימת באמנה הוראה ברורה למניעת כפל מס באמצעות מנגנון זיכוי. סעיף 22 לאמנה קובע כי ישראל תזכה את המס ששולם ביוון כנגד המס הישראלי על אותה פנסיה, בכפוף לכך שהזיכוי לא יעלה על המס שהיית מחויב בו בישראל.

המשמעות היא, שאם שילמת מס ביוון על פנסיה ממשלתית, תוכל לבקש לקזז את הסכום הזה מהחבות במס בישראל, ובכך למנוע חיוב כפול. במידה והפנסיה חייבת במס רק בישראל (לדוגמה, פנסיה פרטית לפי סעיף 18), יוון לא תמסה את הסכום, ולכן אין צורך בזיכוי.

כדי להבטיח מיצוי זכויותיך, אני ממליץ לך להצטייד באסמכתאות מתאימות, כגון אישור ניכוי מס ביוון, הצהרת מקבל פנסיה וטופס תושבות ישראלי. שמירה מסודרת של תיעוד תסייע לך להגיש בקשת זיכוי באופן מלא ומבוסס ברשות המסים בישראל.

בנוסף, יש לזכור כי במקרים בהם לישראל זכות מיסוי בלעדית, הרי שהפנסיה תדווח בישראל כהכנסה רגילה ותחויב במס לפי הדין הפנימי, תוך אפשרות לנצל את ההקלות הקיימות לפנסיות זרות.

הדין הפנימי בישראל במיסוי פנסיות מיוון בידי תושבי ישראל

כאשר אתה מקבל פנסיה שמקורה ביוון, הדין הפנימי בישראל קובע כי יש למסות אותך על ההכנסה, מאחר שתושב ישראל חייב במס על הכנסותיו מכל מקור בעולם. בהתאם לפקודת מס הכנסה, הכנסת פנסיה נחשבת להכנסה חייבת בדיווח למס הכנסה בישראל.

עם זאת, הדין הפנימי מעניק הטבות משמעותיות. ראשית, בהתאם לסעיף 9ב לפקודת מס הכנסה, 35% מהפנסיה הפטורים ממס, ללא הגבלת תקרה, בעוד היתרה חייבת במס לפי מדרגות המס השולי שלך. חשוב לזכור כי הפטור מוגבל להכנסה שהתקבלה עקב עבודה שבוצעה מחוץ לישראל.

בנוסף, קיימת זכאות לזיכוי מס בגין מס זר ששולם ביוון, בהתאם לסעיף 199 לפקודה, תוך הקפדה שלא לעבור את סכום המס הישראלי שהיה משתלם על אותה הכנסה. עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים נהנים מפטור מלא למשך עשר שנים על הכנסות פנסיוניות שמקורן מחוץ לישראל, לרבות פנסיות מיוון.

אם אתה נהנה מפטור זה, חשוב לוודא כי הדיווח השנתי שלך למס הכנסה ייערך בצורה מקצועית, תוך הצגת המסמכים הדרושים, לרבות אישור מקור התשלום ופרטי הזכאות לפטור. כך תוכל למנוע טעויות מיותרות ולהבטיח תכנון מס מיטבי לטווח ארוך.

הוראות דיווח ודרישות בירוקרטיות בקבלת פנסיות מיוון בישראל

כאשר אתה מעביר כספי פנסיה מיוון לישראל, עליך להיערך למספר דרישות בירוקרטיות חשובות. העברת כספים בסכומים משמעותיים, לדוגמה מעל 50,000 ₪, מחייבת דיווח לבנק בישראל לפי הוראות פיקוח על מט"ח, וכן ייתכן דיווח לרשות המסים בישראל.

כדי להבטיח שהכספים יועברו בצורה חלקה, יש להגיש לבנק שלך בישראל מסמכים המוכיחים את מקור הכספים: אישור על קבלת פנסיה מהמוסד היווני (כגון EFKA), תעודת תושבות ישראלית, וייתכן שגם הצהרה על קיום הכנסות מחו"ל. דרישות אלה נועדו לעמוד בחוקי איסור הלבנת הון ולמנוע עיכובים מיותרים בהעברה.

חשוב לדעת כי גם אם אינך חייב במס בישראל על כספי הפנסיה (למשל, אם אתה בתקופת פטור של עולה חדש), ייתכן שתידרש לדווח על עצם קבלת הכספים בטופסי הדיווח השנתי. עמידה מלאה בדרישות הדיווח תחסוך ממך אי־נעימויות מיותרות בעתיד.

תכנון נכון של התהליך מול הבנק והדיווח לרשויות המס יבטיח שהעברת כספי הפנסיה תתבצע במהירות, ביעילות וללא סיכונים מיותרים.

תכנון מס מומלץ למיסוי פנסיות מיוון בידי תושבי ישראל

כדי למקסם את החיסכון במס, ישנם מספר צעדים אסטרטגיים שאני ממליץ לך לשקול כאשר אתה מקבל פנסיה מיוון. ראשית, יש לבחון את סיווג הפנסיה: האם היא פנסיה פרטית או ממשלתית. כפי שציינתי, פנסיות פרטיות ימוסו בישראל בלבד, ואילו פנסיות ממשלתיות עלולות להיות חייבות במס ביוון.

שנית, יש להקפיד על קבלת אישורים מתאימים מהגופים ביוון על ניכוי מס במקור, כדי לאפשר קבלת זיכוי בישראל. אם נוכה מס ביוון על פנסיה פרטית בניגוד לאמנה, יש מקום לבדוק אפשרות להשבת המס היווני שנוכה שלא כדין.

שלישית, עליך לנצל בחוכמה את הפטורים הקיימים בפקודת מס הכנסה, או פטור מלא למשך עשר שנים במקרה של עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים. כמו כן, תכנון נכון של מועדי משיכת הפנסיה והעברת הכספים יכול להקטין את החשיפה לשינויים בשערי חליפין ולמס יסף.

פניה מוקדמת לייעוץ מקצועי תאפשר לך לנצל את כל ההקלות המגיעות לך לפי הדין והאמנה, תוך בניית אסטרטגיה מיסויית מותאמת אישית.

סיכום: מיסוי פנסיות מיוון בידי תושבי ישראל – הבנה, תכנון וניצול הזדמנויות

ההתמודדות עם מיסוי פנסיות מיוון בידי תושבי ישראל דורשת שילוב של ידע מקצועי, תכנון מוקפד, והבנה עמוקה של דיני המס הן ביוון והן בישראל. האמנה למניעת כפל מס מעניקה כלים חיוניים להקטנת חבות המס, אך יישום נכון מחייב הקפדה על תנאיה, אבחון מדויק של סוג הפנסיה, ושמירה על זכויותיך במסגרת הדיווחים השנתיים.

הבחירה בניהול מקצועי של התהליך – החל מהבנת הדין הפנימי, דרך תכנון העברת הכספים, ועד ניצול הפטורים והזיכויים – יכולה לחסוך עבורך סכומי כסף ניכרים ולהבטיח ניהול בטוח ויעיל של ההכנסות שלך מהפנסיה.

יתרון משרדנו – התמצאות במערכות מס זרות ואמנת המס הבינלאומיות

בנושא מיסוי פנסיה מיוון אין מקום לאי־ודאות. כל טעות בתכנון, כל השהייה בהצהרה, כל מחדל בהגשת מסמכים – עלול לעלות לך ביוקר. משרדנו מתמחה בדיני מס בינלאומיים, עם התמחות ייחודית במיסוי פנסיות זרות ובאמנות מס. אנו מבינים לעומק את החקיקה ביוון, את הדרישות של רשות המסים בישראל, ואת דרכי הפעולה מול הבנקים בשתי המדינות.

אנו בקיאים באמנת המס בין ישראל ליוון ומיומנים ביישומה באופן המיטיב עם לקוחותינו. התמצאותנו המעמיקה בדיני המיסוי הן בישראל והן ביוון מאפשרת לנו לזהות הזדמנויות לחיסכון במס שאחרים עלולים להחמיץ.

בבחירתך בשירותינו, אתה זוכה בשילוב המנצח של מומחיות בלתי מתפשרת, ניסיון עשיר בייעוץ וליווי תושבי ישראל בתחום המיסוי הבינלאומי, והיכרות מעמיקה עם מערכות המיסוי היוונית והישראלית כאחת. ניסיוננו הרב מאפשר לנו לנתח בדיוק כל מקרה פרטני, למצות עבורך את מלוא ההקלות האפשריות, לגבש עבורך אסטרטגיות מס מתקדמות ולהשיג עבורך חיסכון במס באופן חוקי ומבוסס.

אנו מחויבים להעניק לך ייעוץ המותאם במדויק לצרכיך האישיים וללוותך בכל שלב – מהעברת הפנסיה ועד הגשת דיווחי המס בישראל. הודות לידע המקיף, ליסודיות ולמקצועיות שלנו, תוכל להיות סמוך ובטוח כי הפנסיה שלך תנוהל באופן המיטבי.

עולם המיסוי הבינלאומי משתנה באופן תדיר. הליווי המקצועי שלנו יספק לך ודאות משפטית וחיסכון כספי משמעותי. אל תתמודד לבדך עם מורכבות מיסוי הפנסיה. אנו עומדים לרשותך כדי למקסם את זכויותיך ולהפחית את נטל המס שלך. אם אתה מקבל פנסיה מיוון – אל תוותר על הייעוץ הנכון. זה ההבדל בין תהליך שוטף וחסכוני לבין כאוס מס שיימשך שנים.

 

תמונה של כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן והגירה למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

רו"ח בן שושן בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי. אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

טופס יצירת קשר עם רואה חשבון

מוזמנים להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

מעוניינים להתכתב אתנו? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן