ביטוח לאומי על הכנסות משכר דירה בחו"ל

ביטוח לאומי על הכנסות משכר דירה בחו"ל

חבות מס הכנסה על הכנסות מדמי שכירות בחו"ל

חבות ביטוח לאומי על הכנסות משכר דירה (ונדל"ן בכלל) בחו"ל – מאת רואה חשבון אמנון בן שושן. 

הכנסות משכירות נדל"ן בחו"ל ניתנות לדיווח על פי פקודת מס הכנסה בשני מסלולים: מסלול בשיעור 15% מס (ללא ניכוי הוצאות פרט להוצאות פחת וללא זיכוי מס ששולם בחו"ל) ומסלול מס שולי (ניכוי הוצאות הכרוכות בהפקת ההכנסה וקבלת זיכוי על המס ששולם בחו"ל). יצוין כי, מסלול 15% מס על הכנסות ממקרקעין בחו"ל, אינו חל על הכנסות משכירות המגיעות לכדי עסק, אלא רק על הכנסות פסיביות. מידע נוסף בקישור

חבות דמי ביטוח לאומי על הכנסות מנדל"ן בחו"ל (גישת המל"ל) 

סעיף 350(א)(7) לחוק הביטוח הלאומי קובע כי הכנסות מדמי שכירות מנדל"ן בחו"ל, שחל עליהן שיעור מס מוגבל ע"פ הוראות סעיף 122א לפקודה (15%) – פטורות מתשלום דמי ביטוח בתנאי שההכנסות אינן מגיעות לכדי עסק לפי סעיף 2(1) לפקודה. עולה השאלה, האם קמה חבות ביטוח לאומי על הכנסות מדמי שכירות מנדל"ן בחו"ל, שאינן מגיעות לכדי עסק, כאשר היחיד אינו בחר להתמסות על הכנסותיו בחו"ל בשיעור מס של 15%, אלא לפי המסלול הרגיל. ע"פ גישת המוסד לביטוח לאומי, הכנסות מדמי שכירות מחוץ לישראל פטורות מדמי ביטוח רק אם המבוטח בחר להתמסות על הכנסותיו הפסיביות במסלול המיוחד ולא במסלול מס שולי. בהערת אגב, יצוין כי בחוזר שפרסם המוסד לביטוח לאומי יושמה פרשנות לפיה, דמי שכירות למגורים בישראל, הן במסלול 122 והן במסלול שיעור מס שולי – פטורים מדמי ביטוח ובלבד שאינם מעסק (הכנסות פסיביות). 

הלכת אולך – הכנסות מהשכרת דירת מגורים פסיבית בחו"ל פטורות מדמי ביטוח

ביה"ד לעבודה בעניין ברוך מרדכי אולך (ב"ל 25768-08-19, ברוך מרדכי אולך נגד ביטוח לאומי) דן בסוגיית חבות ביטוח לאומי כאשר בבעלות המבוטח דירות מגורים בחו"ל, שבחר להתמסות על הכנסותיו הפסיביות במסלול מס שולי (ולא 15%). בית הדין אפשר את הרחבת הפטור מדמי הביטוח להשכרת מגורים בחו"ל וקבע, כי פרשנות דווקנית צרה זו של המוסד לביטוח לאומי, לחייב בדמי ביטוח, הכנסות מהשכרת מגורים בחו"ל, רק בגלל שהמבוטח בחר בשיטת דיווח אחת במקום השנייה, אינה במקומה והעובדה כי המבוטח בחר להתמסות לצורכי מס הכנסה במסלול הרגיל, המביאה אותו לתוצאת מס נמוכה יותר, אינה צריכה להיות לו לרועץ.  לשון ההפניה בסעיף 350(א)(7) לחוק, להכנסות שכ"ד לפי סעיף  122 ולפי סעיף  122א היא זהה ובעת שבה קבע המוסד לביטוח לאומי פרשנות (בחוזר שפרסם) לפיה דמי שכירות למגורים בישראל, הן במסלול 122 והן במסלול שיעור מס שולי – פטורים מדמי ביטוח (ובלבד שאינם מעסק), כך גם יהא לגבי דמי שכירות בחו"ל – בין אם דווחו לפי 122א ובין אם דווחו במסלול מס שולי. להלן ציטוט בית הדין בעניין זה: 

"יתר על כן, אף לשונם של סעיפים 122 ו- 122 א לפקודה זהה, בכפוף לשיעור מס שונה (10% ו-15%). משכך, אין להלום פרשנות לפיה שתי הוראות זהות מאותה מאטריה, השוכנות להן זו לצד זו באותו החוק ואף באותו הסעיף לחוק, תובלנה לפרשנות שונה של כל אחת מהן".

יתכן ועולה מהחלטת בית הדין הארצי כי הפטור מביטוח לאומי על הכנסות בחו"ל רחב מהפטור בישראל כי אם לגבי הכנסות מהשכרה בגבולות ישראל, מדובר רק לגבי שכר דירה למגורים בישראל, הרי שסעיף 122א חל על נדל"ן בחו"ל (הן על השכרה למגורים והן על השכרה מסחרית). נכון למועד כתיבת מאמר זה, קביעת ביה"ד הארצי אינה מסייגת את תחולת הפטור בהשכרה בחו"ל רק על דירות מגורים, אלא נוקטת במילים "השכרת מקרקעין".

אודות משרדינו

קיימות סוגיות נוספות בנושא חבות ביטוח לאומי בקשר להשקעות נדל"ן בחו"ל שיש לתת עליהן את הדעת. מלבד החזקה ישירה בנדל"ן בחו"ל כמפורט לעיל, נהוג להחזיק בנדל"ן באמצעות ישויות משפטיות שקופות מסיבות שונות אשר עלולות ליצור "תאונת ביטוח לאומי", אך קצרה היריעה מלפרט עליהן במאמר זה. למשרדנו ידע וניסיון של 15 שנים בתחום ביטוח לאומי ומיסוי ישראלי ובינלאומי. לקוחות המשרד משתייכים לענפי פעילות מגוונים, ביניהם: שוק ההון, נדל"ן, הייטק, מסחר ופיננסיים. המשרד מספק ייעוץ מס ליחידים וחברות, כתיבת חוות דעת והגשת בקשות פרה- רולינג בסוגיות מורכבות. הכותב רו"ח מומחה במיסוי ומרצה בגופים פיננסים ובמוסדות אקדמיים. 

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ מס ו/או ייעוץ השקעות  ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

המחבר ו/או משרד רואה החשבון אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

 

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
רואה חשבון

מיסוי השקעות נדל"ן בהולנד

תוכן עניינים:1 השקעות נדל"ן בהולנד – פתח דבר2 מערכת המס בהולנד3 מס על הכנסות משכר דירה בהולנד4 מס עירוני (Onroerende zaak belastingen)5 מס העברה (רכישה)

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן