דיווח חצי שנתי על רווחי הון מניירות ערך זרים

דיווח חצי שנתי על רווחי הון מניירות ערך זרים

דיווח חצי שנתי על רווחי הון ממכירת ניירות ערך

דיווח חצי שנתי על רווחי הון ממכירת ניירות ערך – מאת רואה חשבון אמנון בן שושן.

החובה להגיש דיווח חצי שנתי ולשלם מקדמות מס מוטלת על משקיעים שצברו רווחי הון ממימוש ניירות ערך נסחרים רק במצבים בהם הבנקים או הברוקרים שבאמצעותם הם ביצעו את המכירות לא ניכו במקור את מלוא המס הישראלי מרווחי הון. כלומר הדיווח החצי שנתי יתבצע ב- 3 מקרים כמפורט להלן:

  1. ניהול מסחר של יחידים או חברות בניירות ערך באמצעות בנקים או ברוקרים זרים או באמצעות המרשתת מבלי שנוכה מס ישראלי במקור מאותם הרווחים.
  2. במצבים בהם אושר ליחידים או לחברות פטור מניכוי מס במקור על הכנסותיהם משוק ההון ולכן מכוח האישור הגופים בישראל לא ניכו את המס במקור. לרוב, כאשר המסחר מתנהל באמצעות בנקים או חברות ביטוח הפועלות בגבולות ישראל מנוכה מס ישראלי במקור למשקיעים תושבי ישראל ולכן לא קמה חובת דיווח חצי שנתי.
  3. במקרים בהם נוכה מס במקור בשיעור נמוך יותר מהשיעורים הקבועים בתקנות ניכוי מס במקור. רשות המסים הביעה עמדתה והבהירה כי חובת הדיווח החצי שנתי תחול גם כאשר מדובר ברווחים מהם לא נוכה "מלוא המס במקור". דהיינו החובה להגיש דיווח חצי שנתי ולשלם מקדמה חלה לא רק באותם מקרים בהם לא נוכה מס במקור כלל, אלא גם אם נוכה מס במקור בשיעור נמוך יותר מהשיעורים הקבועים בתקנות ניכוי מס במקור. במקרים אלו ניתן יהיה לקזז מסכום המקדמה החצי שנתית, את המס שנוכה במקור.

חובת הגשת דיווח חצי שנתי 

החובה להגיש את הדו"ח החצי שנתי ולשלם את המקדמה, נקבעה למועדים 31 ביולי ו-31 בינואר של כל שנת מס, בשל מימוש ניירות ערך ב- 6 החודשים שקדמו לחודש שבו חל יום הדיווח. כלומר, הדיווח החצי שנתי מתבצע בשתי פעימות דיווח. האחת-  מימושים בגין תקופה ינואר- יוני ידווחו עד 31 ביולי באותה שנת מס והשנייה- על רווחים שנצמחו ממסחר בשוק ההון בתקופה יולי- דצמבר, אשר ידווחו עד 31 בינואר בשנת המס העוקבת לשנת המס שבה נצמח הרווח. אי הגשת הדיווח ותשלום המקדמה במועד יגרור חיוב בהפרשי הצמדה וריבית (בשיעור שנתי של 4%) בגין סכום המס שנדרש היה לשלם כמקדמה. 

אופן חישוב הרווח בדיווח

מדובר בחישוב רווח הון לכל דבר ועניין לרבות לעניין ניכוי הוצאות וקיזוז הפסדים. יש לחשב לא רק את הרווחים שצמחו במחצית הראשונה והשנייה של שנת המס 2021, אלא גם את ההפסדים שנוצרו במהלך התקופות. מי שחייב בדיווח חצי שנתי על רווחיו ממכירת ניירות ערך נסחרים, חייב גם בדיווח מס שנתי.

החישובים הנדרשים לצורך הדיווח החצי שנתי דומים לאלה שנעשים במסגרת הדו"ח השנתי. ההבדל הוא שבדו"ח השנתי יש לכלול, בין היתר, את כל הרווחים ממכירת ניירות ערך נסחרים בשנת המס, בעוד שבדיווח החצי שנתי יתבצע רק בגין הרווחים שמהם לא נוכה מס במקור.

דיווח חצי שנתי ודיווח מקוצר

על מנת לפשט את הליכי הדיווח ותשלום המס, נקבעה בחוק חובת דיווח מקוצר על הכנסות שמקורן מחוץ לישראל פעם אחת בשנה, כאשר עמידה בחובה זו פוטרת, בתנאים מסוימים, מחובת הגשת דו"ח שנתי. זאת, בהתאם לתקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין-וחשבון), התשמ"ח-1988. הדיווח המקוצר חל על יחיד שעונה על שלוש דרישות מצטברות: יחיד שהיו לו הכנסות חוץ שאינן פטורות ממס בישראל; הוא אינו חייב בתשלום מקדמות חודשיות או דו חודשיות; והוא אינו עולה חדש או תושב חוזר, שכל הכנסות החוץ שלו באותה שנת מס פטורות ממס. במקביל לחובה להגיש דיווח מקוצר על הכנסות חוץ קיימת חובה לשלם מקדמה שנתית בשל אותן הכנסות. הדיווח והתשלום חייבים להיעשות לכל המאוחר עד ליום 30.4 של שנת המס העוקבת לשנת הדיווח. נישום שיבחר לשלם מקדמה בשל הכנסות חוץ בדיווח מקוצר בגין הרווחים ממכירת ניירות-ערך הנסחרים שלא נוכה מהם מס במקור, בתנאים מסוימים, לא יהיה כפוף לחובת הדיווח החצי שנתי ותשלום מקדמה בגין רווחיו בשנת המס. 

אודות משרדינו

למשרדנו ידע וניסיון של 15 שנים בתחום מיסוי ניירות ערךקרנות גידור, קרנות ריט, מטבעות דיגיטליים/וירטואליים ומיסוי אופציות ומניות לעובדים ומנהלים. לקוחות המשרד משתייכים לענפי פעילות מגוונים, ביניהם: שוק ההון, הייטק, מסחר ופיננסיים. המשרד מספק ייעוץ מס למשקיעים יחידים, סוחרים עצמאיים, וחברות נוסטרו, כתיבת חוות דעת והגשת בקשות רולינג בסוגיות מורכבות. הכותב רו"ח מומחה במיסוי ומרצה בגופים פיננסים ובמוסדות אקדמיים בקורסים בנושא מיסוי רווחים בשוק ההון. 

 

המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ או חוות דעת. המחבר או משרד רואה החשבון אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות. בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

 

 

 

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן