פדיון ימי חופשה

פדיון ימי חופשה

פדיון ימי חופשה

פדיון ימי חופשה ניתן לבצע בסיום יחסי עובד מעביד, בתמורה לימי חופשה שלא נוצלו במהלך תקופת העסקתו של העובד.
ע"פ חוק חופשה שנתית, המעסיק חייב לאפשר לעובד לנצל את ימי החופשה בעת תקופת העסקתו בהתאם לימים להם זכאי ע"פ חוק ובנוסף לקבל עליהם שכר מלא.

מובן שאם נוצרת בתום תקופת העסקתו של העובד, יתרה חיובית של ימי החופשה שלא מומשו, יצא שכרו של העובד בהפסדו כי מעבר לזכאות של תשלום עבור ימי חופשה ע"פ חוק, העובד זכאי לקבל את ימי המנוחה פיזית מחוץ לכותלי מקום העבודה.
בעת סיום העסקתו רשאי עובד לפדות את כל ימי החופשה שצבר ולא ניצל בשנת עבודתו האחרונה ובשלוש השנים שקדמו לה, עד למכסה של מספר ימי החופשה שמותר לו לצבור.

פעולות מנוגדות לחוק

ישנם מקרים בהם מעבידים פודים ימי חופשה, שלא נוצלו, עוד במהלך תקופת העסקתם של עובדים, אך המעשה מנוגד לחוק ולתכליתו.
מצב שבו מעביד מחליט לפדות עבור העובד את ימי החופשה במהלך תקופת ההעסקה, אפילו אם הדבר נעשה לפי בקשת העובד, אינו פוטר מהמעביד את החובה לאפשר לעובד בסיום העסקתו לצאת לחופשה או לפדות שוב את ימי החופשה שלא נוצלו ע"י העובד. מעסיק שבוחר לפעול בדרך זו, מסתכן בתשלום כפול.
פעם אחת, תשלום שוטף עבור פדיון ימי החופשה במהלך ההעסקה, ופעם נוספת תשלום פדיון ימי חופשה בעת סיום העסקה, עבור הזכאות של העובד לממש ע"פ חוק את ימי החופשה ולקבל תשלום עבורם. מלבד זאת פעולה של פדיון ימי חופשה בזמן כלשהו, יוצרת גידול משמעותי של תוספת השכר בתלוש שגוררת תשלום מס גבוה ולא מוצדק.
ולכן המלצתנו היא כמובן לנצל ע"פ החוק את הזכאות לימי החופשה ולקבל תמורה מלאה עבורם בשכר מבלי להינזק בפן המיסוי. 

פדיון ימי חופשה לעניין מס הכנסה וביטוח לאומי 

פדיון ימי החופשה מחויב במס בכל מקרה בשני המצבים. ככל שיש צורך להקטין את חבות המס, רצוי לשקול פריסת פדיון ימי החופשה לפי כללי הפריסה במצב של תשלום מענק. 
לעניין ביטוח לאומי ומס בריאות, המצב שונה.
ככל שהחופשה מנוצלת בפועל או במקרה שבו מתבצע פדיון של ימי החופשה במהלך תקופת העבודה, מדובר ברכיב שכר עבודה החייב בתשלום ביטוח לאומי.

לעומת זאת, תשלום פדיון ימי חופשה המבוצע לאחר ניתוק יחסי עובד מעביד, אינו נכלל ברכיב שכר עבודה ולכן פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ומס בריאות.

 

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
רואה חשבון

זכויות עובדים ביום בחירות

תוכן עניינים:1 זכויות עובדים ביום בחירות 2 זכאות תשלום לעובד שנעדר ביום השבתון3 גמול בגין עבודה ביום השבתון4 אודות זכויות עובדים ביום בחירות  זכויות עובדים ביום

רואה חשבון

רישום שעות עבודה בעסק

תוכן עניינים:1 חובת רישום שעות עבודה בעסק – פתח דבר2 חובת רישום שעות עבודה – סעיף החוק3 מעסיקים שימו לב- ככל הנראה החובה גורפת: בכירים,

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן