פעילות עסקית באמצעות חברות לעומת פעילות של יחידים

פעילות עסקית באמצעות חברות לעומת פעילות של יחידים

פעילות עסקית באמצעות חברה או יחיד – פתח דברים

פעילות עסקית באמצעות חברה או יחיד – מאת רואה חשבון אמנון בן שושן.

החל מיום 1 בינואר 2018 ואילך שיעור מס החברות הנו בשיעור של 23%, לעומת זאת שיעור המס השולי הגבוה ביותר (ע"פ השיטה המדורגת) על ההכנסות במקרה של יחידים הנו בשיעור של 47% ושיעור המס הנוסף על הכנסות גבוהות הוא בשיעור של 3% (מסכום ההכנסה חייבת העולה על 647,640 ש"ח נכון לשנת 2021). כאשר מדובר בהכנסות גבוהות קיימת עדיפות קלה בשנת המס 2021 בשיעור המס הכולל של פעילות עסקית אצל חברות וחלוקתן כדיבידנד לעומת מיסוי פעילות עסקית על ידי יחידים. העדיפות קיימת, מבלי להביא בחשבון את דמי הביטוח הלאומי המוטלים על יחידים. יש לזכור, שהחל משנת 2017 נכנס לתוקף סעיף 62 א לפקודה, הקובע שהכנסות של "חברות ארנק" ימוסו כאילו מדובר בהכנסתו של היחיד ועל כן באותם מקרים, לא ניתן לנצל עוד יתרונות המיסוי של פעילות באמצעות חברה.

פעילות עסקית באמצעות חברות לעומת פעילות יחידים – היבטי מיסוי וביטוח לאומי 

שיעור המס השולי המרבי לפעילות באמצעות עסק עצמאי יחיד הוא  47% , ועל הכנסות מעל 647,640 ש"ח בשנת המס 2021, חל מס יסף (תוספת מס) בשיעור 3% , ובסך הכל – 50%.  לעומת זאת, שיעור המס הכולל על החברה ובעלי מניותיה בחלוקת דיבידנד לבעל מניות מהותי בשנת 2021 הוא 46.1% (23% מס חברות + 30%*77) ואם מדובר על יחיד עם הכנסות שנתיות מעל 647,640 ש"ח שיעור המס הכולל בפעילות באמצעות חברה יהיה – 48.4% ( 23% מס חברות + 77*33%) על כן, עשוי להיות יתרון קטן לפעילות עסקית באמצעות חברה, אפילו אם מושכים את רווחי החברה באופן שוטף. יתרה מזו, כאשר משקללים בחישוב את דמי הביטוח הלאומי החלים, ישנו יתרון עוד יותר גדול במיסוי הכנסות עסקיות באמצעות חברה על פני מיסוי כעצמאיים יחידים.

חשוב לזכור כי דברי ההסבר לעיל וההשוואה בין שני סוגי הפעילויות מתייחסים להכנסות גבוהות שמתחייבות בשיעורי מס שולי מרבי. מובן שבמקרים בהם ההכנסה החייבת נמוכה, ישנו סיכוי גבוה שתהייה עדיפות לפעול באמצעות יחיד מהטעם ששיטת המיסוי על היחיד היא מדורגת ושיעורי מס החלים על הכנסותיו (נכון לשנת המס 2021) הם עד 50%. מדרגת מס הנמוכה היא בשיעור מס 10% (עד הכנסה שנתית של 75,480 ש"ח), 14% (מ 75,481 עד 108,360), 20% ( מ 108,361 עד 173,880), 31% (מ 173,881 עד 241,68), 35% (מ 241,681 עד 502,920) ומסתיימים במדרגת המס הגבוהה בשיעור 47% (מכל שקל נוסף מעל הכנסה של 502,920 ש"ח). בנוסף יחיד עצמאי זכאי לפטור אישי ממס על הכנסות מכוח הפקודה (כדוגמת פטור לנכה/עיוור), ניכויים אישיים (קופת גמל, ביטוח לאומי), נקודות זיכוי (תושבים, ילדים, תשלום מזונות, עולים חדשים) וזיכויים אישיים- ולכן כאשר מדובר בהכנסות נמוכות, פעילות יחידים אינה מגיעה לסף הכנסות שמחייב מעבר לפעילות עסקית באמצעות חברה. יש לזכור לשקלל בחישוב נטל המס את דמי הביטוח הלאומי החלים במקרה של יחידים. 

מס רווח הון 

לגבי מיסוי רווח הון – קיים יתרון מס משמעותי במיסוי רווחי הון של יחידים לעומת חברות. נטל המס אצל יחיד הנו 25% , או 30% – באם אותו יחיד הוא בעל מניות מהותי, ועל הכנסות מעל 647,640 ש"ח בשנה (מעודכן לשנת 2021) תוספת של 3% , ואילו נטל המס הכולל על רווח הון בידי חברה וחלוקתו כדיבידנד ליחיד לכל הפחות הוא 46.1% כמפורט לעיל. 

פעילות עסקית באמצעות חברה או יחיד – היבטים נוספים

מעבר לדיון ההשוואתי בנושא המיסוי יש לקחת בחשבון את הקשר של העסק מול רשויות המס. במקרה של יחיד, הקשר של רשות המסים הוא ישירות עם בעל העסק ובעת הפרות של הדין האזרחי או הפלילי, יוטלו על היחיד הליכי גבייה (עיקולים, עיכוב יציאה מהארץ), וסנקציות אזרחיות ופליליות, לעומת קשר של החברה מול רשויות המס כאשר במצב של הפרות דין יוטלו סנקציות בגין רכוש החברה בלבד (למעט סנקציות על בעל מניות בהברחת נכסים או כוונה פלילית). כמו כן- מוניטין ויציבות מבוססים על בעל העסק, תפקודו, בריאותו, לעומת חברה (תדמית של עסק גדול, אורך חיים בלתי מוגבל, נוחות בהעברת בעלות וחילוף מנהלים, שיטת ניהול ספרים בחברה היא כפולה לעומת שיטת ניהול ספרים חד צידית (פשוטה וזולה) בעסק יחיד. יש לקחת גם בחשבון את העלויות הכספיות הגבוהות לניהול חשבונות וביקורת בחברה (אגרת רשם החברות, פיקוח רו"ח). הכרה בהוצאות חלקית (עצמאי יחיד), לעומת חברה – הכרה בהוצאות מלאה. דיני עבודה לא חלים על בעל העסק (חופש, הבראה, מחלה, אבטלה), לעומת חברה שדיני עבודה חלים על שכירים ובעלי השליטה (בכפוף למגבלות). תביעות ופשיטות רגל – בעסק יחיד החשיפה אישית ומלאה להתחייבויות העסק ולתביעות, ולעומת זאת חברה אחראית עד לשווי נכסיה. אין חשיפה אישית ( למעט – בערבויות אישיות, אי תשלום עבור מניות, התחייבויות לחברה, הרמת מסך)

שימור הטבות מס באמצעות פעילות בחברה משפחתית

ניתן ליהנות מהיתרונות העסקיים והמשפטיים של התאגדות כחברה, ומאידך גיסא מהטבות המס במישור היחיד (שיעורי מס נמוכים, נקודות זיכוי, ניכויים וכו') באמצעות הקמת חברה משפחתית או שקופה (טרם נכנס לתוקף) המשמרת את הטבות המס של היחיד. נושא שידון ברחבה במאמר נפרד.

אודות משרדינו

למשרדנו ידע וניסיון של 15 שנים בתחום מיסוי חברות, מיסוי שוק ההון וניירות ערך, מטבעות וירטואליים. לקוחות המשרד משתייכים לענפי פעילות מגוונים, ביניהם: חברות הייטק, מסחריות, פיננסיים ושוק ההון. המשרד מספק ייעוץ מס ישראלי ומיסוי בינלאומי לחברות ישראליות בעלות פעילות עסקית בחו"ל, כתיבת חוות דעת והגשת בקשות פרה רולינג בסוגיות מורכבות. הכותב רו"ח בעל ידע רב בתחום ומרצה בגופים פיננסים ובמוסדות בקורסים בתחום מיסוי ישראלי ובינלאומי. 

 

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ מס ו/או ייעוץ השקעות  ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

המחבר ו/או משרד רואה החשבון אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

 

 

 

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן