סוחרים בקריפטו? פס"ד חדש קבע: חשש להלבנת הון אינה סיבה לסגירת חשבון בנק

סוחרים בקריפטו? פס"ד חדש קבע: חשש להלבנת הון אינה סיבה לסגירת חשבון בנק

חשש להלבנת הון אינה סיבה לסגירת חשבון בנק

קבלת כספים ממסחר בקריפטו – תובנות מפסק דין חדש – מאת רואה חשבון אמנון בן שושן. 
פסק דין חדש (חברת קלירשיפט בע"מ נגד בנק לאומי) של בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי בנק אינו רשאי לסגור חשבון בנק של חברה על בסיס חשש מפני פעילות של הלבנת הון וכן אינו רשאי להתנות את המשך ניהול החשבון בתנאים בלתי סבירים המסכלים את המשך פעילותה העסקית של החברה. במקרה הנ"ל, בית המשפט הוציא צו מניעה האוסר על הבנק לסגור את חשבון החברה וכן חייב את הבנק בהוצאות ההליך. בשולי הדברים ציין בית המשפט כי היה ובעתיד, יתגלו עובדות חדשות המבססות חשש אמתי בדבר ביצוע פעילות של הלבנת הון, הרי שהבנק יהיה רשאי לבחון מחדש את עמדתו אולם זאת רק בהסתמך על ממצאים מבססים. 

כיצד פסק הדין מסייע לסוחרי קריפטו? 

פסק דין זה מהווה דוגמה נוספת לכך שהחלטות של המערכת הבנקאית אינן בגדר גזרה משמים ובמקרים מסוימים יש וראוי לפנות לערכאות משפטיות על מנת להגן על הזכות הבסיסית לקבלת שירות בנקאי. פסיקה זו רלוונטית למצבים שכיחים שגם לגביהם עלול להתעורר חשש להלבנת הון כדוגמת מסחר במטבעות קריפטוגרפיים. אזרחים שסוחרים במטבעות קריפטו נתקלים בקשיים מצד הבנקים בעת ביצוע פעולות בחשבון הקשורות בהעברת כספים לטובת רכישת מטבעות קריפטוגרפיים או בקבלת כספים לחשבונם בישראל הנובעים ממימוש מטבעות קריפטוגרפיים, דוגמת ביטקוין ואחרים. פסק הדין מהווה בשורה טובה לסוחרים שפועלים באופן כשר והמעקב אחר נתיב הכניסות והיציאות של הכסף בפעילות זו הוא חוקי וניתן לבססו באמצעות מסמכים. בעקבות כניסה לתוקף של צו איסור הלבנת הון במטבעות קריפטו, הבנקים יקבעו מדיניות סדורה שאמורה לאפשר את קבלת הכספים אם המסחר התבצע מול גופים שעומדים בדרישות הצו ולהם רישיון פעילות. אחד התנאים של הצו הוא מעקב אחר נתיב הכסף. כאשר סוחרים מול גופים מפוקחים, הדבר פשוט יותר, אך במסחר או בהעברות בין ארנקים יש להיות זהירים יותר ולכן מומלץ לשמור על תיעוד. ובכלל – שמירה על ארנק נקי, כלומר ארנק שבו הכניסות והיציאות הן רק באמצעות גופים מפוקחים או ארנקים של המשקיע עצמו. 

הבנק כשומר סף ומאידך הזכות לקבל שירות בנקאי

מחד- על הבנק מוטלת חובה לפעול כשומר סף, יחד עם זאת בכל מקרה בו הבנק מערים קשיים בהעברת כספים, יש לזכור כי קביעת הבנק אינה בהכרח סופית ועדיין יש בנמצא אפשרות לפעול משפטית כנגד הקביעה. לא אחת התנהלות מול הלשכה המשפטית של הבנק או מול קציני הציות של הבנק והצגת מלוא המסמכים של השתלשלות הפעולות מביאה להבנה המתיישבת עם הוראות החוק. פנייה לערכאות משפטיות מביאה לידי סיום המחלוקת וזאת כבר בשלבים מוקדמים, בטרם התיק נידון ובטרם נשמעים עדים, וזאת במסגרת דיון מקדמי ו/או בשלב הדיון בסעד זמני, אם בדרך של פשרה ואם בדרך של קבלת המלצת בית המשפט.

אודות משרדינו

למשרדנו ידע וניסיון של 15 שנים בתחום מיסוי ניירות ערך ומיסוי מטבעות דיגיטליים. לקוחות המשרד משתייכים לענפי פעילות מגוונים, ביניהם: מסחר, פיננסיים ושוק ההון. המשרד מספק ייעוץ מס למשקיעים יחידים, סוחרים עצמאיים, וחברות נוסטרו, כתיבת חוות דעת והגשת בקשות רולינג בסוגיות מורכבות. הכותב רו"ח בעל ידע רב בתחום ומרצה בגופים פיננסים ובמוסדות בקורסים בתחום מיסוי רווחים בשוק ההון. משרדנו מלווה עשרות לקוחות קריפטו וישמח לייעץ בנוגע לדיווח והסדרת המיסוי בתחום.

 

 

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ מס ו/או ייעוץ השקעות  ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

המחבר ו/או משרד רואה החשבון אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן