תושב חוזר ותיק – הגדרות, היבטי מיסוי וטיפים שחייבים להכיר

תושב חוזר ותיק – הגדרות, היבטי מיסוי וטיפים שחייבים להכיר

תוכן עניינים:

תושב חוזר ותיק – הגדרות והיבטי מיסוי

תושב חוזר ותיק – מאת רואה חשבון אמנון בן שושן.

מדינת ישראל מעוניינת לעודד עלייה וחזרה לישראל על ידי הרחבת הפטורים בהסדרים המכונים "סעיפי הציונות" בפקודת מס הכנסה. בכך, יוצרת תמריץ חיובי לעלות לישראל הכולל מניפה רחבה של זכויות והטבות מס לעולים ותושבים חוזרים עם הגעתם לישראל וזאת בתנאי שהעתיקו את מרכז החיים לישראל. הפטורים האמורים חלים על יחידים בלבד. ההטבות והזכויות במס הכנסה מבחינות בין שני סוגים של תושבים חוזרים: תושב חוזר רגיל ותושב חוזר ותיק (להלן גם "יחיד מוטב") כפי שיפורטו בהמשך. במאמר זה נחדד את ההבחנה בין מעמד תושב חוזר ותיק ותושב חוזר רגיל כפי שנקבעה בפקודת מס הכנסה. באתר משרדינו אף ניתן לקבל מידע בנוגע  לזכויות והטבות המס המוקנות לתושבים חוזרים ותושבים חוזרים ותיקים (בקישור).

תושב חוזר ותיק
תושב חוזר ותיק

תיקון סברה מוטעית בקרב החוזרים

קיימת סברה מוטעית בקרב ציבור החוזרים לישראל בעניין התעודה שהונפקה להם במשרד הקליטה ולכן חשוב לחדד נקודה זו ולהבהירה. הגדרת מעמד "תושב חוזר" לעניין פקודת מס הכנסה שונה מהותית מהגדרת "תושב חוזר" כפי שהוגדרה ע"י משרד הקליטה. כל רשות מגדירה באופן שונה מי ייחשב "תושב חוזר" וקובעת את התנאים הספציפיים לפיהם יזכו את היחיד להטבות שתינתנה מטעמה של אותה רשות ספציפית ועל כן מכורח הנסיבות כל רשות גם מזכה בהטבות וזכויות שונות. יודגש, כי תעודת "תושב חוזר" המוענקת ע"י משרד הקליטה, אינה מקנה הטבות מס מכוח מעמד תושב חוזר כהגדרתו בפקודת מס הכנסה ואינה מחייבת את רשות המסים בעניין תושבות לצורכי מס. הטבות המס מכוח פקודת מס הכנסה תוענקנה רק למי שיסדיר את מעמדו מול רשות המסים בלבד ויקבל לכך אישור כמי שעונה להגדרת "תושב חוזר" או "תושב חוזר ותיק" מכוח סעיף 14 לפקודת מס הכנסה.

מאפייני האישור של משרד הקליטה

יתרה מזו, במשרד הקליטה אין כלל הבחנה בין הגדרת תושב חוזר ותושב חוזר ותיק כפי שקיימת בפקודה מאחר והמונח "תושב חוזר ותיק" שמור רק לעולם הדין הפנימי בישראל. משרד הקליטה מגדיר מיהו  "תושב חוזר" בלבד ועושה הבחנה בין היחידים, לצורך זכאות להטבות שונות מטעם משרד הקליטה בלבד, לפי משך תקופת השהות בחו"ל (למי ששהה עד שנתיים בחו"ל ולמי ששהה מעל 5 שנים בחו"ל). כך לדוגמה, הכשרה מקצועית, קורסים והשתלמויות, הכוון תעסוקתי, ייעוץ עסקי, הלוואות ליזמים וכדומה תינתן רק למי ששהה מעל 5 שנים בחו"ל בטרם חזרתו לישראל.

כמו כן, לתעודה המונפקת על ידי משרד הקליטה יש נפקות לעניין רישום בביטוח לאומי וזכאות לזכויות רפואיות מכוח קופת החולים ובמקרים מסוימים להקלות במכס על הבאת מכולה לישראל. קבלת תעודה ממשרד הקליטה מהווה את אחת החזקות לשינוי תושבות ביחס למועד בו נדרש היחיד לבקש את שנת ההסתגלות, יחד עם זאת, לתעודה המונפקת על ידי משרד הקליטה יש נפקות לעניין זכאותו של היחיד לנקודות זיכוי לעולה חדש, בהתאם להוראת השעה שנקבעה בשעתו.

מיהו "תושב חוזר ותיק" לעניין פקודת מס הכנסה?

תושב חוזר ותיק הוא תושב ישראל אשר ניתק את מרכז חייו בישראל לטובת מגורי קבע בחו"ל לפחות 10 שנים ברציפות. ניתן לקבל הכרה של המעמד מרשות המסים וליהנות מהטבות מס לאחר שהות בחו"ל של לפחות 10 שנים. הקביעה אינה וודאית. קיימים משתנים וקריטריונים נוספים שנבחנים ע"י רשות המסים בטרם מתקבלת ההחלטה האם לאשר את הבקשה ולהכיר במגיש הבקשה במעמד "תושב חוזר ותיק". ספירת השנים מתחילה במועד ניתוק התושבות המלא לצורכי מס הכנסה ולא מיום העזיבה ("עלייה למטוס"). היינו אדם צריך להוכיח כי היה מסווג כתושב חוץ וכי ניתק את תושבות המס סמוך למועד היציאה מישראל.

אין די בהוכחת מקום מגורים של אדם בחו"ל בכדי לסווגו כתושב חוץ, אלא נדרש להוכיח ניתוק תושבות מלא מישראל במשך עשר שנים לפחות בכדי לקבל את הזכויות והטבות המס שמוענקות מתוקף מעמד "תושב חוזר ותיק". תושבות במס הכנסה נגזרת לא רק ממניין ימי השהייה בישראל בכל התקופה הנדונה, אלא גם ממבחן מרכז החיים שבודק באיזו מדינה מתקיימים מרבית זיקותיו המשפחתיות והכלכליות של היחיד ומהן נסיבות שהייתו מחוץ לישראל. קיימות נסיבות שבעטיין אדם שהתגורר בחו”ל בשנה מסוימת לא יחשב כתושב חוץ באותה שנה, דבר שעלול להטיל מס על הכנסותיו באותה שנה ולשלול את רצף שנות השהייה בחו"ל.

מיהו "תושב חוזר" רגיל לעניין פקודת מס הכנסה?

בניגוד להגדרת תושב חוזר ותיק, תושב חוזר רגיל הוא תושב ישראל אשר ניתק את מרכז החיים בישראל לטובת מגורי קבע בחו”ל (בעקבות רילוקיישן, הקמת עסק בחו"ל וכדומה) לפחות 6 שנים רצופות. מניין זה רלוונטי רק לגבי תושבים ישראלים אשר עזבו את הארץ החל משנת 2009. תושבים ישראלים שעזבו את ישראל טרם ה-1 לינואר 2009 יכולים לקבל מעמד תושב חוזר רגיל לאחר שלוש שנות שהות בחו"ל. כאמור לעיל, הקביעה אינה וודאית. קיימים משתנים וקריטריונים נוספים שנבחנים ע"י רשות המסים בטרם מתקבלת ההחלטה האם לאשר את הבקשה ולהכיר במגיש הבקשה במעמד "תושב חוזר". ספירת השנים מתחילה במועד ניתוק התושבות המלא לצורכי מס הכנסה וצריך להוכיח כי המבקש מסווג כתושב חוץ וכי ניתק את התושבות לאחר ההגירה במשך כל התקופה. אין די בהוכחת מקום מגורים בחו"ל בכדי לסווגו כתושב חוץ, אלא נדרש להוכיח ניתוק תושבות מלא מישראל במשך שש שנים לפחות בכדי לקבל את זכויות והטבות המס שמוענקות מתוקף מעמד "תושב חוזר".

מהי תושבות לצורכי מס הכנסה ומהם המבחנים הקובעים לתושבות מס?

תושבות לצורכי מס הכנסה נגזרת של מניין ימי השהייה של היחיד מחוץ לישראל והן של מבחן מרכז החיים שבוחן את העובדות של היחיד לאחר היציאה מישראל. בין היתר: דירת המגורים בחו"ל, בית הקבע של משפחתו, קשרים משפחתיים וחברתיים, מקום הפקת ההכנסות, שימוש בחשבונות בנק וכרטיסי אשראי וכדומה. זאת אומרת נבחנות עובדות ונסיבות שתקבענה האם יחיד שהיגר לחו"ל יחשב תושב חוץ או תושב ישראל באותה שנה ואם כן, החל ממתי. רשות המס מאפשרת לפנות אליה באמצעות רואה חשבון בבקשה מקדימה בכתב (רולינג) לקבל החלטת מיסוי והכרה במעמד "תושב חוזר" וקבלת זכאות להטבות מס, שבה יפורטו העובדות הרלוונטיות והנימוקים על בסיסן תתקבל החלטה האם לסווג את הנישום "תושב חוזר" או "תושב חוזר ותיק" או לשלול את בקשתו. לקבלת מידע בנושא תושבות מס, לחצו על הקישור.

כיצד מגישים בקשה להחלטת מיסוי ומקבלים אישור רשמי על זכאות למעמד "תושב חוזר ותיק"?

כאמור, יחיד אינו זכאי לקבל מעמד תושבות באופן אוטומטי על בסיס ימי השהייה (מבחן כמותי) מחוץ לישראל. ההנחה היא שקריטריון ימי השהייה בחו"ל הוא קריטריון יחיד המבטיח את קבלת הטבות המס, הנה שגויה מיסודה. רשות המסים בבואה לקבל החלטה בעניין הבקשה בוחנת משתנים איכותיים נוספים (כמו מרכז חיים, אינטרסים כלכליים, קיום קשרים חברתיים, תא משפחתי וכדומה) באמצעות מסמכים מבססים ומידע שהיחיד מצרף לבקשה. כדי לקבל וודאות בנושא הזכאות, נקבע כי כל תושב המעוניין לקבל הכרה "תושב חוזר" חייב להגיש בקשה להחלטת מיסוי באמצעות מייצג. תשובה בנוגע להחלטה תתקבל רק לאחר הגשת הבקשה למחלקה למיסוי בינלאומי ברשות המסים בצרוף מסמכים המאששים את העובדות המצוינות בבקשה. ניתן להגיש גם בקשה במסלול אנונימי, שמאפשר פנייה בכתב ללא חשיפת שמו ופרטיו של הפונה. מסלול זה מתאים לכל מי ששהה בחו"ל, אך קיים ספק לגבי מעמדו של הפונה ואף במקרים בהם הפנייה מתבצעת לאחר החזרה לישראל.

תושבים חוזרים במישור ביטוח לאומי

סטטוס ה"תושבות" בביטוח הלאומי וזכאות לשירותים רפואיים מכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי, אינם נעשים באופן אוטומטי. במקרים רבים תצטרכו להוכיח לביטוח הלאומי שמרכז החיים שלכם חזר להיות בישראל, ולא מדובר בחזרה ארעית. על מנת להסדיר את מעמד התושבות בביטוח הלאומי יש למלא באופן מקוון טופס הצהרה  628 (שאלון לקביעת תושבות לחוזר מחו"ל) 30 ימים לפני ההגעה לישראל באתר ביטוח לאומי. אם חזרתם לישראל וטרם עדכנתם את ביטוח לאומי בדבר חזרתכם, ניתן להסדיר את מעמד התושבות בביטוח לאומי באמצעות משרד הקליטה או למלא את הטופס באופן ידני ולהעביר לסניף המטפל בצרוף מסמכים שיבססו כי העברתם את מרכז החיים לישראל (חוזה שכירות, רישום ילדים למוסדות חינוך, חוזה העסקה וכדומה). תושב חוזר שיוכר כתושב ישראל, יהיה זכאי לקבלת שירותים רפואיים לאחר תקופת המתנה של 6 חודשים. ניתן לפדות את תקופת ההמתנה על-ידי תשלום מיוחד בסך 15,060 ש"ח (החל ב- 01.01.2025). את השירותים הרפואיים ניתן לקבל רק עם סיום התשלום או התשלומים ובתנאי שביטוח הלאומי קבע את מעמדו של הפונה כתושב ישראל לאחר שבדק שמרכז חייו חזר לישראל.

פטור חסר תקדים על הכנסות שיופקו *בישראל*: תמריצי המס החדשים לשנת 2026

משרד האוצר פרסם לאחרונה את התוכנית הכלכלית לשנת 2026, הכוללת תמריצי מס חדשים שנועדו לעודד עלייה וחזרה לישראל. המהלך מגיע על רקע העלייה החדה באנטישמיות בעולם והרצון לחזק את הכלכלה באמצעות החזרת הון אנושי לישראל. המסמך מהווה מסמך מדיניות שמנחה את הממשלה והכנסת לקידום תיקוני חקיקה. במסגרת זו, נדרש שר האוצר לקדם הוראת שעה בפקודת מס הכנסה שתעניק הטבות מס לעולה חדש בשנת 2026 ולתושב חוזר ותיק שישוב לישראל בשנת 2026. ההטבה לא תפגע בזכויות הקיימות מכוח סעיף 14 לפקודה. עיקר ההטבה: פטור להכנסה מיגיעה אישית שהופקה בישראל, עד מיליון שקלים בשנים 2026–2027; עד 600 אלף שקלים בשנת 2028; עד 350 אלף שקלים בשנת 2029; ועד 150 אלף שקלים בשנת 2030. התיקון צפוי לכלול מגבלות שנועדו להבטיח יישום נכון של ההטבה, ובהן הגבלה על הכנסות המתקבלות מקרובי משפחה ושלילת זכאות ממי שעלו לישראל בשנים קודמות אך טרם הסדירו את מעמדם. החקיקה צפויה במהלך 2025 או בתחילת 2026. כבר כעת חשוב לבחון אם נכון לבסס תושבות בשנת 2025 או רק בשנת 2026, תוך התחשבות בתיקון 272 שביטל את הפטור מהגשת דוח שנתי והצהרת הון ליחידים מוטבים בעשר השנים הראשונות. (ראו הרחבה בהמשך המאמר). כתוצאה מכך יתעורר צורך בקבלת החלטות מורכבות בנוגע למועד החזרה לישראל בתפר שבין שנות המס 2025–2026.

טיפ ראשון. חשיבות הבדיקה המוקדמת והסיכון בבדיקה מאוחרת

בחינת המעמד עוד בזמן שהותך בחו"ל היא שלב חיוני בתכנון החזרה לישראל. בדיקה המתבצעת לאחר החזרה עלולה להיות מאוחרת מדי ולהוביל לאובדן הזכאות להטבות מכוח סעיף 14 לפקודה. הניסיון המקצועי מלמד כי רק בחינה מוקדמת מאפשרת התאמת מועד החזרה לדרישות הדין ולמבחני התושבות. דוגמה לכך עלתה במקרה שבו טיפלנו לאחרונה: יחיד שחזר לישראל לאחר כ־15 שנות שהות בגרמניה פנה אלינו רק לאחר שרשות המסים פנתה אליו מיוזמתה, זמן קצר לאחר שובו, במסגרת בדיקה של הכנסותיו בתקופת ההטבות. הרשות דרשה ממנו לשלם מס על כלל ההכנסות שהפיק בחו"ל החל מהמועד שבו שב להיות תושב ישראל. היחיד היה משוכנע כי הוא זכאי לפטורים מכוח מעמד תושב חוזר ותיק, ואף הסתמך על תעודה שקיבל ממשרד הקליטה, מבלי לדעת שהתעודה אינה מהווה ראיה לזכאות מיסויית.

ממצאי הבדיקה והצורך בהכרה רשמית מצד רשות המסים

הבדיקה שביצענו העלתה כי אף שהשהות הכוללת בחו"ל נמשכה כ־15 שנים, בחינה לפי מבחן הימים ומבחן מרכז החיים הראתה כי הוא עמד במעמד של תושב חוץ במשך תשע שנים ושמונה חודשים בלבד. משך זה קצר בארבעה חודשים מהתקופה המינימלית הנדרשת להכרה כתושב חוזר ותיק לפי סעיף 14 לפקודה. הפער המדויק הזה, שאינו ניתן לזיהוי ללא בדיקה מקצועית מוקדמת, שלל ממנו את האפשרות לקבל את ההטבות. לו היה מבצע את הבדיקה בעודו בחו"ל, ניתן היה לתכנן מראש את מועד החזרה כך שיעמוד בדרישות הדין.

חשוב להדגיש! כי גם כאשר אתה סבור שאתה עומד בכל תנאי הסף ומקיים את מבחני התושבות לאורך שנות שהותך בחו"ל, אין די בהערכה עצמית או בתעודת משרד הקליטה. עליך לפנות מיוזמתך לרשות המסים בבקשה רשמית להכרה במעמד תושב חוזר או תושב חוזר ותיק. רק החלטה מפורשת של רשות המסים מקנה ודאות וזכאות להטבות. אם אינך מוכר במעמד תושב חוזר ותיק, אינך זכאי ליהנות מהטבות המס הקבועות בדין, אף אם שהית מחוץ לישראל במשך שנים רבות.

טיפ שני. תושב חוזר ותיק: אל תממש את ההטבות ללא אישור רשמי מרשות המסים

רבים טועים לחשוב שתעודת תושב חוזר ותיק ממשרד הקליטה או הערכה עצמית מספיקות כדי ליהנות מהטבות המס. בפועל, קיימת לעיתים אי-הלימה בין ההבנה האישית של היחיד לגבי מעמדו לבין קביעת התושבות הרשמית של רשות המסים. זכאותך למעמד אינה נקבעת לפי הערכתך האישית, אלא לפי בחינה עובדתית שמבצעת רשות המסים, אשר לעיתים עשויה להוביל לקביעה שונה מזו שאתה מניח.אם לא פנית באופן יזום לרשות המסים בבקשה להכיר במעמדך, אתה נחשב מבחינתה לתושב ישראל רגיל, הכפוף לחובת דיווח מלאה על הכנסות ונכסים בחו"ל. גם אם היית משוכנע שאתה זכאי לפטור.

לפסיקת בית המשפט העליון בעניין האחים דויטש ובעניין פלוני יש כאן חשיבות מכרעת: נקבע כי קביעת התושבות אינה מתיישנת. המשמעות היא שרשות המסים רשאית לבדוק את זכאותך גם בחלוף עשר שנים, ולשלול את ההטבות רטרואקטיבית אם תמצא שלא עמדת בתנאי הסף. במקרה כזה עלול להידרש תשלום מס על הכנסות מחו"ל, לצד חובת הגשת דוחות כתושב ישראל עבור כל שנות ההטבה. לכן, לפני שאתה מסתמך על ההטבות, עליך לקבל הכרה רשמית ומפורשת מרשות המסים. רק אישור זה מבטיח זכאות אמיתית ומונע חשיפות מיותרות.

טיפ שלישי. ביטול הפטור מדיווח. החל משנת 2026. היערכו מבעוד מועד. 

טרם פרסום החוק, סעיף 134ב לפקודה העניק לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים פטור מחובת הגשת דוח שנתי לעניין הכנסותיהם שהופקו או שנצמחו מחוץ לישראל, או שמקורן בנכסים מחוץ לישראל, במשך עשר שנים מהמועד שהיו לתושב ישראל. בהתאמה, סעיף 135(1) (ב) לפקודה קבע כי עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים יהיו פטורים מהגשת הצהרת הון על נכסיהם והונם מחוץ לישראל, במשך עשר שנים מיום הפיכתם לתושבי ישראל. 

ב- 7/4/2024 פורסם החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 272) (תיקונים להגברת השקיפות בדיני המס ולעמידה בדרישות בין לאומיות בעניין חילופי מידע), התשפ"ד-2024. החוק משמר את הפטור המהותי, אך מבטל את הפטור מדיווח: במסגרת התיקון, בוטלו סעיפים 134ב ו- 135(1)(ב) לפקודה, הפוטרים יחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק, מחובת הגשת דוח שנתי והצהרת הון, לגבי כל הכנסותיו שהופקו או שנצמחו מחוץ לישראל או שמקורן בנכסים מחוץ לישראל, ולגבי נכסים והתחייבויות מחוץ לישראל, במשך עשר שנים מהמועד שהיה לתושב ישראל כאמור. הנוסח הסופי של החוק קובע שחובת הדיווח לגבי יחיד מוטב יחולו רק לגבי תושבים כאמור שהפכו לתושבי ישראל מיום 1 בינואר 2026 ואילך. עם זאת, אין בתיקון כדי לבטל או לצמצם את הפטור ממס לעולה חדש ולתושב חוזר ותיק אשר ימשיך להינתן על פי ההוראות הדין הקיימות. למידע נוסף בקישור הבא

טיפ רביעי. הפטור מדיווח וממס אינו מלא. הימנעו מהכנסות מעורבות

נכון להיום, סעיף 134 ב לפקודה, מעניק לעולה חדש ותושב חוזר ותיק פטור מלא מדיווח וממס בגין הכנסות שיהיו להם מחו"ל במשך עשר שנים מהיום שיחזרו לישראל. אלא, שברוב המקרים, לאחר שהם עברו להיות תושבי ישראל, הם ממשיכים לעסוק בפעילותם העסקית גם מישראל. חלק זה של הפעילות הנעשה מישראל חייב בדיווח ובמס מלא לרשות המסים בישראל. ביום 20.11.2018 פורסמה החלטת מיסוי בהסכם 2316/18, העוסקת בקביעת מנגנון ייחוס של "הכנסה מעורבת" להכנסות המופקות בישראל ומחוץ לישראל בידי תושב ישראל לראשונה (עולה חדש). מנגנון החיוב במס קובע כי במצבים בהם הפעילות העסקית בחו"ל מנוהלת מישראל היא תהיה חייבת במס ואילו הכנסות חו"ל שהמופקות מחוץ לישראל תהיינה פטורות ממס בישראל. במקרים של הכנסה פסיבית (דיבידנד או ריבית) המתקבלת מחברה בחו"ל, סביר להניח שמדובר בהכנסה אשר הופקה מחוץ לישראל ולכן תהייה פטורה ממס בישראל, אך לגבי הכנסות מעבודה או שירותים שבוצעו מחוץ לישראל,  הפטור מוענק רק לגבי הכנסות מעבודה או שירותים אשר מבוצעים מחוץ לישראל. במקרים בהם העבודה מבוצעת גם בישראל וגם בחו"ל, יתכן שהנישום יידרש לפצל את ההכנסה לשני חלקים ויחויב לשלם מס על החלק שנצמח בישראל.

טיפ חמישי. תושב חוזר ותיק – אתה זכאי לבחור בשנת הסתגלות

שנת הסתגלות היא הטבה שמוקנית רק לתושבים חוזרים ותיקים. יחיד שיגיש בקשה לשנת הסתגלות ולא יהיה זכאי למעמד תושב חוזר ותיק, לא יוכל לממש הטבה זו. תושב חוזר ותיק זכאי לבקש ששנת החזרה לישראל תיחשב כ"שנת הסתגלות" בהתאם לסעיף 14 לפקודה. בתכנון מס נכון, שנה זו לא תיספר במניין שנות ההטבה והיחיד לא ייחשב כתושב ישראל לצרכי מס. שנת ההסתגלות טומנת בחובה יתרונות מס אך גם חסרונות מס למשל היעדר תחולת אמנות המס או היעדר זכאות לנקודות זיכוי על מקורות הכנסה שמופקות או נצמחות בישראל. את הבקשה לשנת הסתגלות יש להגיש תוך 90 ימים מיום החזרה לישראל. מידע נוסף בקישור הבא.

טיפ שישי. תקיימו בדיקה מקדימה עם רואה חשבון להיתכנות חבות מס עד וכולל מועד ניתוק התושבות

מלחמה עיקשת של רשויות המס ברחבי העולם בהון השחור העולמי לצד הרחבת שיתוף פעולה ביניהן, בפרט בנושא השקיפות, מלמדות על הצורך בתכנון נכון וכן בהסדרת הדיווח ותשלום המס, בבחינת הקדמת תרופה למכה. נציין כי משרדנו מייצג לקוחות ישראלים רבים וכעת יותר מתמיד, מומלץ להתייעץ עם גורמי מקצוע ולהבין האם קיימת חשיפת מס לגבי דיווח על פעולות שבוצעו בעבר וטרם דווחו לרשות המסים בישראל.

במסגרת הליך הגשת הבקשה לרשות המסים יכולות להתעורר "תאונות" מס רבות. רבים לא יודעים כי ניתוק תושבות מס מחייב בתשלום "מס יציאה" (מס הגירה). פקודת מס הכנסה מטילה "מס יציאה" על תושבי ישראל שהיגרו לחו"ל או שהו מחוץ לישראל זה ממושך לצורך עבודה או עסקים וניתקו תושבות מס בישראל. מטרת הטלתו של מס היציאה היא לחייב במס רווחי הון על הרווח ממכירה "רעיונית" של נכסים שנרכשו עד למועד ניתוק התושבות מישראל. אף אם לא נמכרו בפועל. ע"פ הוראות הדין הקיים (שעתיד להשתנות), ניתן לדחות את אירוע המס עד למכירת הנכס בפועל ולשחוק את הרווח החייב במס על פני תקופת השהייה בחו"ל. מלבד מס יציאה, תיתכן אפשרות שמועד ניתוק התושבות לפי גישת רשות המסים תהייה מאוחרת ממועד ניתוק התושבות ע"פ גישתו הסובייקטיבית של הנישום. במקרה זה קיימת חשיפה משמעותית לאי דיווח על הכנסות שהופקו בחו"ל בין "תקופות המחלוקת" ולהידרש לשלם עליהן מס גם אם עברו מעל 10 שנים. אנו ממליצים לקיים דיון על כל חשיפות המס בקשר לנכסים והכנסות שעלולות לצוץ במהלך הגשת הבקשה ולהיערך אליהן. חשוב מאוד.

טיפ שביעי. תושב חוזר ותיק ובעל מניות בחברות זרות? הימנעות מ"מוסד קבע"

קיימת נורת אזהרה לחברות שמוחזקות בידי תושבים חוזרים ותיקים, אשר מקיימים מוסד קבע לחברות זרות בישראל. גם חברות תושבות חוץ שמקיימות מוסד קבע (ע"פ הוראות האמנה) בישראל יכולות להיות ממוסות בישראל. החשש זה אינו תאורטי: רשות המסים פרסמה החלטת מיסוי (253/12) הקובעת כי בנסיבות מסוימות עלול להתקיים "מוסד קבע"  בישראל ולפיכך החברה עצמה, למרות שנחשבה כתושבת חוץ, תחויב במס על הכנסותיה אשר תיוחסנה לישראל. קראו עוד.

טיפ שמיני. תושב חוזר ותיק ומקבל פנסיה מחו"ל?

אם מדובר בתושב ישראל שזכאי למעמד "תושב ישראל לראשונה" (עולה חדש) או "תושב חוזר ותיק", הרי ממילא זכאי לפטור ממס בגין הקצבאות המשתלמות מחוץ לישראל (הכנסות שהפיק או שנצמחו לו מחוץ לישראל), וזאת במשך עשר שנים מהמועד שבו הפך לתושב ישראל. נדגיש כי על פי סעיף 4א לפקודה הדן בכללי המקור קצבה תיחשב כמופקת במקום מושבו של משלמה, לכן קצבאות המשולמות ממעביד תושב חוץ נחשבות הכנסות שהופקו מחוץ לישראל והן חוסות בגדר הפטור. סעיף 9ג דן אפוא בתקופה שלאחר שהסתיימה תקופת הפטור בת עשר השנים. או אז החבות במס בגין אותן קצבאות לא תעלה על הסכום שהיה משולם במדינת המושב הקודמת לו נותר היחיד תושב באותה מדינה. חשוב להדגיש שהקלות הסעיף מוגבלות למקרים "בשל עבודה במדינת החוץ"! לכן הפקדות לאפיק פנסיוני שאינו קשור לעבודה בחו"ל אינו זכאי להטבה האמורה. למאמר המלא בנושא פנסיה מחו"ל.

טיפ תשיעי. חכם לא נכנס למצבים שרק פיקח יודע לצאת מהם

בעת האחרונה פנו למשרדנו אזרחים מודאגים, שקבלו דרישה להגיש טופס 5329 או 5328 ממס הכנסה (אגף המודיעין ברשות המסים), ולהצהיר על הכנסות ונכסים לפקיד השומה. הדרישה נשלחה לאזרחים שנרשמה אצלם תנועה ערה של כניסות ויציאות מן הארץ, נישומים שהוכרו ע"י רשות המסים במעמד תושב חוזר ותיק או עולה חדש וכן כאלו שעל פי מרשמי רשויות המס בבעלותם מספר נכסי מקרקעין בישראל ומחוצה לה. מטרת הדרישה, בין היתר, הנה לאתר הון שחור של תושבי ישראל (ובין היתר תושבים חוזרים). דהיינו – הכנסות שהופקו או נצמחו בישראל או מחוץ לישראל ולא דווחו לרשות המסים. ולכן המלצתנו היא לערוך באמצעות רואה החשבון במועד החזרה ארצה הצהרת הון "פנימית" (לתיעוד בלבד) שתכלול את כל הנכסים שצברתם בחו"ל וזאת כדי לעגן את הפטור המיסויי על הכנסות ונכסים אלה במסגרת ביקורת שומתית של רשות המסים.

טיפ עשירי. היערכות לתום תקופת ההטבות

הוראות החוק מעניקות לאותם יחידים מוטבים הטבות מפליגות בדמות 10 שנות פטור ממס ומדיווח על כל הנכסים וההכנסות מחוץ לישראל ("תקופת ההטבות"). עם סיום תקופת הפטור, הכנסות שוטפות, יהיו חייבות במס מיד, וביחס לרווח הון – הפטור עדיין יינתן גם לאחר סיום תקופת ההטבות אך "יכורסם" ככל שעובר הזמן ממועד הסיום (פטור לינארי). במסגרת עבודתנו השוטפת, אנו נתקלים ביחידים מוטבים רבים אשר עתידים לסיים בקרוב את תקופת ההטבות, ועל כן ממליצים על היערכות מיטיבית לקראת מועד הסיום של תקופת ההטבות. מידע נוסף בקישור הבא.

אודות משרדנו

יעוץ מס ותכנון מס מטעם משרד רואה חשבון מנוסה במיסוי בינלאומי, הנם בעלי חשיבות עליונה עבור עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים מחד גיסא ברמה הכלכלית ומאידך בפן ניהול וביצוע המהלך בצורה חלקה, יעילה והטובה ביותר. ניסיונו של רואה החשבון בא לידי ביטוי בהיכרות מעמיקה עם הנהלים הרלוונטיים, היכרות עם פסיקות עדכניות ותקדימיות של בתי המשפט ופרסומי רשות המסים.

משרדנו מנוסה בהגשת בקשות לקבלת החלטת מיסוי מרשות המסים בנושא מעמד "תושב חוזר ותיק" ומעניק שירותי ליווי וייעוץ מס מקצועי לתושבים חוזרים לפני החזרה לישראל, לאחר החזרה לישראל ואף בתום תקופת ההטבות. משרדינו מנוסה במיסוי בינלאומי ומקנה לעולים ותושבים חוזרים סל פתרונות מקיף במיסוי בקשר לפעילות עסקית/נדל"נית בישראל ומחוץ לישראל, תכנון מס מיטבי להשקעות בישראל ומחוץ לישראל, כתיבת חוות דעת בסוגיות של תושבות יחידים וחברות לצורכי מס, בחינת מבנה החזקות בפעילות רב לאומית תוך היכרות עם אמנות מס לצמצום נטל מס בינלאומי, הגשת דו"חות מס בישראל ובחו"ל, הקמת ישויות בישראל וסיוע בהקמת ישויות במדינות זרות, בקשות פרה-רולינג, ליווי וייעוץ לעולים חדשים, הסדרי מס מול רשויות המס, ייצוג בדיונים וגילוי מרצון. בנוסף משרדינו מלווה תושבי ישראל המועסקים בחו"ל, מייעץ לחברות בנושא ניוד עובדים (re-location) בסוגיות מורכבות בנושא אופציות ותגמולי הון אחרים ומייצג ומלווה תושבי חוץ בעלי פעילות עסקית והכנסות בגבולות ישראל.

 

תשובות לשאלות נפוצות בנושא תושבים חוזרים רגילים ותושבים חוזרים ותיקים

תושב חוזר רגיל הוא מי ששהה מחוץ לישראל לפחות 6 שנים רצופות. תושב חוזר ותיק הוא מי ששהה מחוץ לישראל לפחות 10 שנים רצופות.

בדיקה מקצועית מבטיחה ניתוח מדויק של מעמד התושבות, אומדן הסיכויים לקבלת מעמד תושב חוזר ומקסום הטבות המס האפשריות, תוך התחשבות במורכבויות של דיני המס הבינלאומיים.

בדיקה מקדימה של הזכאות להטבות מס היא קריטית עבור כל תושב חוזר שמתכנן לחזור לישראל, מאחר והיא מאפשרת להבין בצורה ברורה ומדויקת אילו הטבות מס יהיו זמינות עם החזרה. ללא בדיקה זו, קיים סיכון של עמידה בתנאים בלתי מספקים או חוסר הבנה של חוקי המס העדכניים. לדוגמה, לקוח שחזר לישראל לאחר שהות ממושכת בחו"ל גילה רק לאחר החזרה שהוא אינו זכאי להטבות כיוון שלא עמד בקריטריונים של תושב חוזר ותיק, מה שהוביל להפסדים כלכליים משמעותיים.

בדיקה מראש תסייע להימנע מהפתעות לא נעימות, במיוחד במקרים בהם תושבותו הקודמת בחו"ל לא נמשכה מספיק זמן, או כאשר ישנן הכנסות שלא דווחו כראוי. פנייה לרואה חשבון מומחה לפני החזרה יכולה להבטיח הבנה מלאה של חוקי המס ולהעניק שקט נפשי בעת ביצוע ההחלטה לחזור לישראל.

לא. תעודת תושב חוזר ממשרד הקליטה אינה מקנה זכאות אוטומטית להטבות מס. נדרשת בדיקת זכאות נפרדת מול רשות המסים.

 תושב חוזר רגיל זכאי להטבות מס לתקופה של עד 5 שנים מיום חזרתו לישראל. פטור ממס על הכנסות פסיביות שנובעות מנכסים מחוץ לישראל שרכשו בתקופת שהותם בחו"ל. פטור ממס על רווחי הון ממכירת אותם נכסים יהיו פטורים ממס לתקופה של 10 שנים. 

תושב חוזר ותיק זכאי להטבות מס לתקופה של עד 10 שנים מיום חזרתו לישראל, על כלל הכנסותיו מחו"ל.

 תושב חוזר רגיל זכאי לפטור ממס על הכנסות פסיביות מנכסים בחו"ל שנרכשו לפני החזרה לישראל, למשך 5 שנים. ופטור ממס על רווח הון למשך 10 שנים בעת מימוש אותם נכסים. 

 לא. ההטבות חלות רק על נכסים והכנסות שמקורם בתקופת השהות בחו"ל, לפני החזרה לישראל. זאת לעומת תושב חוזר ותיק. 

 לא. תושב חוזר רגיל אינו זכאי לפטור על הכנסות מעבודה בחו"ל. הפטור חל רק על הכנסות פסיביות מסוימות.

 

 לא. הפטור חל רק על הכנסות מסוימות שמופקות או נצמחות בחו"ל ובתנאים מסוימים. הכנסות  שמופקות בישראל חייבות במס. האמור רלוונטי גם לתושב חוזר רגיל וגם ותושב חוזר ותיק. 

 תושב חוזר רגיל זכאי לפטור ממס על הכנסות פסיביות מנכסים בחו"ל שנרכשו לפני החזרה לישראל, למשך 5 שנים. ופטור ממס על רווח הון למשך 10 שנים בעת מימוש אותם נכסים. שימו לב – אם מדובר בנדל"ן – ברוב המקרים המדינה שבה מצוי הנדל"ן תחייב אתכם במס רווח הון. 

ככלל, ההטבות דומות, אך ישנם הבדלים מסוימים, במיוחד לגבי נכסים שנרכשו לפני העלייה או החזרה. 

הדבר תלוי בסוג התושב החוזר ובמקור הפנסיה. תושב חוזר ותיק עשוי ליהנות מפטור מלא, בעוד שלתושב חוזר רגיל הפטור מוגבל.

לא. הפטור מדיווח לתושב חוזר ותיק יבוטל החל מינואר 2026, בהתאם לתיקון חקיקה שאושר לאחרונה.

 ניתן לקבל חוות דעת מקצועית מרואה חשבון מומחה או לפנות לרשות המסים בבקשת רולינג (החלטת מיסוי מקדמית).

 חוות דעת מקצועית מספקת הערכה מבוססת של הזכאות למעמד תושבות חוזר ובגדרו הטבות המס. חוות דעת יכולה לחסוך זמן רב ומשאבים, קיצור בהליך בירוקרטי מוך הרשות, יכולה לשמש כהגנה משפטית במקרה נקיטת הליכים בתנאי שהמידע שמפורט בחוות דעת מדויק ותואם את המציאות. 

חוות דעת מקצועית מספקת הערכה מבוססת אך אינה מחייבת את רשות המסים, ולכן אינה מעניקה ודאות מוחלטת.

 

 

 רולינג מספק ודאות מוחלטת לגבי מעמד התושבות והזכאות להטבות, כיוון שהוא מחייב את רשות המסים.

אם מדובר בחוות דעת – 3 חודשים מראש. אם מדובר בפנייה לרולינג – 6 חודשים מראש. 

עלות הגשת בקשת רולינג משתנה בהתאם למורכבות הבקשה, ויכולה לנוע מכמה אלפי שקלים ועד עשרות אלפי שקלים.

ככלל, לא. הטבות המס ניתנות מיום החזרה לישראל ולא ניתן לקבלן רטרואקטיבית לתקופה שקדמה לחזרה.

 כן. ביקורים תכופים או ממושכים בישראל עלולים לפגוע בזכאות. הקריטריון המשמעותי שיכול להשפיע על הקביעה הסופית הוא מבחן מרכז החיים (מבחנים איכותיים). 

 לא באופן ישיר. ככלל, ההטבות ניתנות ליחיד ולא לחברה. יתכן שגם החברה לא תמוסה בישראל אם היא אינה מקיימת את הגדרת "מוסד קבע" בישראל. 

הדבר תלוי בנסיבות. עזיבה קצרה לא בהכרח מבטלת את המעמד, אך עזיבה ממושכת עלולה להביא לאובדן הזכאות להטבות כי הן משויכות רק לתושבי ישראל. יתכן ויהיה ניתן לנצל את הטבות המס שמוקנות לתושבי חוץ. 

 עבור תושב חוזר ותיק, עד סוף 2025 אין חובת דיווח על הכנסות פטורות. תושב חוזר רגיל חייב בדיווח גם על הכנסות פטורות.

הזכאות להטבות מס אינה משפיעה ישירות על זכויות בביטוח לאומי, אך יש לוודא רישום ותשלום דמי ביטוח כנדרש.

 באופן עקרוני, לא ניתן לבטל מעמד שכבר נקבע. עם זאת, אי עמידה בתנאים לאורך זמן עלולה להביא לאובדן הזכאות להטבות.

 

 

 

For information in English.

 

 

 

זקוקים לליווי מקצועי בתחום המיסוי והדיווח?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
תמונה של כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן

כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן

אמנון בן שושן הוא מייסד משרד רואי החשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות בחשבונאות (B.A) ותואר שני במנהל עסקים עם התמחות במיסוי (M.B.A).

רו"ח בן שושן נחשב לאחת מהדמויות המרכזיות בישראל בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי. הוא משלב מומחיות רחבה במיסוי הישראלי עם התמצאות מעמיקה בדיני המיסוי הזרים ובאמנות המס הבילטרליות, המאפשרת לו לבנות פתרונות מיסוי מדויקים ומותאמים אישית לכל מדינת יעד.

רו"ח בן שושן בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ובייצוג נישומים בדיונים מול רשות המסים, לרבות בקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום המיסוי הבינלאומי. אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים מקצועיים בתחום המסים, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים, בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק גלובליות.

מעוניינים להתכתב אתנו? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

האתר שלנו משתמש בעוגיות כדי לשפר את חוויית הגלישה שלך ולנתח את השימוש באתר. בהמשך גלישה באתר או בלחיצה על סגירה, אתה מסכים לשימוש שלנו בעוגיות בהתאם למדיניות הפרטיות.

דילוג לתוכן