תושב ישראל השוהה בחו"ל

תושב ישראל השוהה בחו"ל

חובת דיווח ותשלום מס לתושב ישראל

תושב ישראל השוהה בחו"ל – חובת דיווח מאת רואה חשבון אמנון בן שושן.
בינואר 2003, מדינת ישראל  "יישרה קו" עם שיטת המיסוי המעורבת הנהוגה בחלק גדול ממדינות העולם באמצעות רפורמה מקיפה בדיני המס ובין היתר בתחום מיסוי בינלאומי.
על פי שיטה זו, תושבי ישראל ממוסים על כלל הכנסותיהם, בין אם הופקו בישראל ובין אם הופקו מחוצה לה.

כחלק מן המעבר לשיטת המעורבת, אימצה ישראל מנגנון זיכוי ממסי כפל, המבטיח זיכוי ממס זר.
משמעות הדברים היא שכל תושב ישראל בין אם הוא שוהה בישראל ובין אם הוא שוהה בחו"ל – חייב לדווח על כל הכנסותיו ולשלם את המס בישראל בגינן. 

תושב ישראל ברילוקיישן– תיקון 223

תושב ישראל ששהה בחו"ל ונותר במעמד תושב ישראל, אין מחלוקת לגביו כי מחויב בדיווח ותשלום מס על הכנסותיו שהופקו בחו"ל וזאת מהטעם המוזכר לעיל.
תיקון פקודת מס הכנסה מס' 223, שתחולתו מיום 1.1.2016, במסגרתו חוקק סעיף 131(א) (5ה) לפקודה, קובע כי אם יחיד טוען שאינו תושב ישראל, (כלומר לטענתו ניתק תושבות מישראל לצורכי מס ולכן אינו מחויב בהגשת דוחות מס בישראל), אבל חלה עליו "חזקת הימים" יהיה חייב בהגשת דיווח מפורט, בו יציין את העובדות עליהן מבוססת טענתו כי אינו תושב ישראל, ויצרף לדיווח את המסמכים התומכים בטענתו. עד התיקון יחידים שעזבו את ישראל, שלא היו מחויבים בהגשת דוח מס שנתי, יכלו לנקוט במהלך של אי דיווח לרשויות המס על מועד העזיבה ולדחות את סוגיית הניתוק עד לחזרתם לארץ. השינוי בעקבות התיקון, מעלה את סוגיית התושבות גם בשנים לאחר העזיבה ומחייב את תושבי ישראל לספק מידע מידי שנה לרשויות המס.

יתרונות ניתוק תושבות חובת דיווח לתושב ישראל השוהה בחו"ל

מעבר לחובת הדיווח בפן רשויות המסים וההשלכות על אי דיווח בפן הפלילי, נדגיש כי הגשת הדיווח על ניתוק תושבות, אגב רילוקיישן, במועד טומנת בחובה יתרונות בכך
שהדוח המפורט מבסס את הטענות לניתוק התושבות כבר בשנת הניתוק ויכול לחסוך מחלוקות בנושא הניתוק מול רשויות המס בשלב מאוחר יותר.
יתר על כן, איחור בהגשת הדיווח יחול לגרור מצב שבו רשויות המסים ידחו את מועד הניתוק (ואף ישללו) והיחיד יידרש בתשלום מס וביטוח לאומי בגין כל התקופה הנ"ל, ובמקרים מסוימים אף שלא בצדק.  אי הגשת הדוח המפורט, תשאיר את מעמד היחיד כתושב ישראל ותיצור חבות למס הכנסה וביטוח לאומי.

חובת הגשת דוח מס לתושב חוץ

בל נשכח את חובת הגשת דוח מס בישראל אף אם ייקבע כי מעמדו של היחיד תושב חוץ.
נזכיר, כי תושב חוץ שהפיק הכנסות חייבות בשטחה של ישראל (שיטת מיסוי טריטוריאלית), יחויב בהגשת דוח מס ותשלום מס בישראל.
זאת אומרת שגם אם יחיד יטען כי מעמדו כתושב חוץ, ולא תושב ישראל, יהיה חייב בהגשת דיווח לכל אורך תקופת שהייתו מחוץ לישראל.

אודות משרדינו

הצורך בבחינת סוגיות תושבות וניתוק תושבות, הנו מידי ומשמעותי עבור תושבי ישראל השוהים בחו"ל מפאת השלכות המיסוי הנלוות לכך.
קיימים שיקולי מס בניתוק תושבות מישראל מול כדאיות שמירת מעמד תושב ישראלי.
משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות' מנוסה בתחום מיסוי בינלאומי ומקנה סל פתרונות מיסוי לתושבי ישראל החל מההחלטה על ניתוק תושבות וכן לאורך כל תקופת השהייה בחו"ל.
שירותינו בתחום מיסוי הבינלאומי כוללים בין היתר, ייעוץ מס וליווי עובדים ברילוקיישן, תושבים בעלי פעילות עסקית בחו"ל, הגשת דו”חות מס, בקשות פרה-רולינג, כתיבת חוות דעת,
ייעוץ לתושבים חוזרים, סיוע לעולים חדשים, הסדרי מס מול רשויות המס וייצוג בדיונים, גילוי מרצון.

המידע המוצג במאמר הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת. המחבר ו/או משרד רואה החשבון אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים,
ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות.
בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

רואה חשבון אמנון בן שושן

רואה חשבון אמנון בן שושן

אודות כותב המאמר - רואה חשבון אמנון בן שושן.

שותף ומייסד משרד רואה חשבון אמנון בן שושן ושות'. בעל תואר ראשון במנהל עסקים והתמחות בחשבונאות (BA) ותואר שני עם התמחות במסים (MBA). מומחה בתחום מיסוי ישראלי ומיסוי בינלאומי, מיסוי ישראלים ברילוקיישן למדינות ברחבי העולם, התמצאות באמנות המס ודיני המיסוי הזר, תושבים חוזרים ותיקים, השקעות נדל"ן בחו"ל, מטבעות דיגיטליים, תגמול הוני ממעביד מסוג אופציות ומניות מסוג RSUS ו-ESPP, מיסוי שוק ההון, גילוי מרצון, הקמת מבני מס בינלאומיים מורכבים ובפתרונות מיסוי בקשר עם פעילותם של ישראלים במדינות ברחבי העולם ותושבי חוץ בישראל וטיפול בהחזרי מס מורכבים.

בעל ניסיון בכתיבת חוות דעת מורכבות ומייצג יחד עם צוות המשרד נישומים רבים בדיונים מול רשות המסים וקבלת החלטות מיסוי (פרה- רולינג) בתחום מיסוי בינלאומי.

אמנון אחראי לפרסומם של מאות כתבות ומאמרים בתחום המסים בעיתונות מקצועית, מרצה בכיר במוסדות אקדמיים בקורסים בתחום המסים, חשבי שכר ויועצי מס וכן מרצה בפורומים מקצועיים ובכנסים של חברות הייטק בנושא מיסוי תגמול הוני ממעביד.

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי

רישום לניוזלטר

אתם מוזמנים להשאיר פרטים ואנו נדאג לעדכן אתכם!

דילוג לתוכן